تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

روند رشد مصرف برق در استان یزد بی‌سابقه است/ کاهش نزدیک به ۳۲۰۰ مگاوات از نیاز مصرف کشور با اقدامات مدیریت مصرف

روند رشد مصرف برق در استان یزد بی‌سابقه است/ کاهش نزدیک به ۳۲۰۰ مگاوات از نیاز مصرف کشور با اقدامات مدیریت مصرف
تشکیل جلسه هماهنگی پیک‌بار استان یزد؛ روند رشد مصرف برق در استان یزد بی‌سابقه است/ کاهش نزدیک به 3200 مگاوات از نیاز مصرف کشور با اقدامات مدیریت مصرف

در حالی که استان کویری یزد گرم ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد؛ به منظور کنترل و مدیریت پیک بار مصرف استان، جلسه هماهنگی پیک‌بار در یزد برگزار شد.

در این نشست که جمعی از مدیران و کارشناسان شرکت‌های توانیر، برق منطقه‌ای و توزیع استان یزد حضور داشتند؛ محمدحسن صباغزادگان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با بیان این‌که استان یزد روزهای پرمصرف و پر باری را سپری می‌کند؛ گفت: یزد استانی صنعتی با مصرف ۷۰ درصد انرژی الکتریکی برای صنعت، با فرصت‌ها و چالش‌هایی بزرگ روبرو است.

وی ادامه داد: فرصت ازاین‌رو که چرخ صنعت می‌چرخد و روزبه‌روز شاهد رونق صنعت هستیم و چالش ازاین‌رو که این صنایع انتظار برقی پایدار دارند و این وظیفه ما را سنگین می‌کند.

صباغزادگان روند رشد مصرف برق در استان را بی‌سابقه دانست و گفت: باوجود برنامه‌ریزی‌ها، جلسات و مکاتبات متعدد با صنایع بزرگ و اقدامات مناسب در بحث مدیریت مصرف در خرداد سالجاری، نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصد پیک برق داشته‌ایم که ناشی از ورود صنایع جدید به مدار بهره‌برداری است.

این مقام مسئول در صنعت برق استان با اشاره به رونق صورت گرفته پس از بحث برجام، تصریح کرد: بهار ۹۵ نسبت به بهار ۹۶ شاهد ۱۲ درصد رشد مصرف انرژی بودیم که این رشد مربوط به گرمای هوا نبود بلکه منوط به رشد صنایع در استان است.

صباغزادگان از ۳۰۰ مگاوات متقاضی در بخش تولید پراکنده خبر داد و افزود: هم‌اکنون ۱۱ مشترک با بیش از ۱۰۰ مگاوات در مدار بهره‌برداری قرارگرفته‌اند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، این نیروگاه‌ها در ایام تابستان موظف به تامین بخشی از بار شبکه شوند.

در ادامه جلسه علیرضا احمدی یزدی معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر ضمن بیان اینکه همزمان با ایام تابستان که کل زمان اوج بار شبکه سراسری در تمام کشور اتفاق می‌افتد و قریب به ۶۰  تا ۷۰ درصد انرژی الکتریکی در کشور افزایش پیدا می‌کند؛ افزود: این‌گونه جلسات به منظور هماهنگی و مدیریت شبکه در استان‌ها برگزار می‌شود.

وی شروع برنامه‌ریزی این جلسات را از مهرماه ۹۵ اعلام و بیان کرد: این جلسات با شدت بیشتر، در ایام اوج بار و به صورت سالیانه و با محوریت شرکت‌های برق منطقه‌ای و با حضور شرکت‌های توزیع برگزار می‌شود.

احمدی یزدی با ابراز خوشنودی از تاثیر اقدامات مدیریت مصرف در کشور، تصریح کرد: تا امروز، اوج بار شبکه سراسری در کشور در ۱۴ تیرماه اتفاق افتاده که در همان روز، شاهد کاهش نزدیک به ۳۲۰۰ مگاوات از نیاز مصرف کشور توسط اقدامات مدیریت مصرف بودیم.

وی در رابطه با اقدامات شاخص صنعت برق استان یزد در بحث مدیریت مصرف، اظهار داشت:  اقدامات شاخص توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع یزد ازجمله: اجرای هفته مدیریت مصرف که هر روز به یک گروه از مشترکان صنعت برق اختصاص داشت و هماهنگی‌ها و تجلیل از مشترکانی که سال گذشته همکاری داشتند صورت گرفت.

محمدحسین میرحسینی معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز در این جلسه با اشاره به این‌که معاونت های بهره‌برداری، آینه‌ی تمام نمای صنعت برق هستند؛ افزود: خوشبختانه در استان یزد بین ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ مگاوات نیروگاه نصب‌شده داریم که حدود ۴۰۰ مگاوات مازاد بر توزیع، تولید می‌شود.

میرحسینی پایین‌ترین تلفات شبکه در بین برق‌های منطقه‌ای کشور، پایداری و رؤیت پذیری بالا، شاخص عملکرد مهندسی و شاخص عملکرد بالای سیستم‌های حفاظتی را از بزرگ‌ترین دستاوردهای شرکت برق منطقه‌ای یزد دانست و گفت: واحد دیسپاچینگ این شرکت با هماهنگی کامل در مباحث مدیریت مصرفی ذخیره عملیاتی و تعطیلات و تعمیرات در ساعات مختلف به انجام ‌وظیفه پرداخته است.

در ادامه این جلسه فاطمه زارع رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای یزد به تشریح عملکرد شرکت برق منطقه‌ای در سال۹۶ و تجارب حاصل‌شده از تعامل با صنایع بزرگ پرداخت و افزود: پیش‌بینی می‌شود پیک نیاز مصرف استان در سال جاری با ورود صنایع جدید به ۱۴۳۰ مگاوات برسد.

زارع با اشاره به این‌که سهمیه کاهش پیک شرکت در سال گذشته ۴۴ مگاوات بوده است؛ افزود: با هماهنگی و برگزاری جلسات متعدد صورت گرفته با مشترکان، میزان همکاری صنایع در روز پیک‌بار کشور، به ۸۱ مگاوات رسید.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح‌های tou با جابجایی ساعات پیک‌بار و اجرای طرح ذخیره عملیاتی با صنایع بزرگ، اجرای برنامه کاهش یا قطع برنامه‌ریزی‌شده صنایع و استفاده از ظرفیت نیروگاه چادرملو؛ پیک‌بار سال ۹۶  را بدون مشکل خاصی سپری کنیم.

همچنین در این جلسه مباحث و راهکارهایی در خصوص: جلب مشارکت مشترکان صنعتی، کشاورزی و تجاری، تشویق مشترکان برتر به‌منظور رعایت الگوی مصرف، تعامل با آموزش‌وپرورش، برگزاری سمینارهای تخصصی، اجرای طرح‌های مدیریت مصرف و اقدامات انجام‌شده برای کاهش پیک‌بار توسط کارشناسان شرکت‌ توزیع برق یزد ارائه شد.