تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

استفاده از انرژی خورشید و زمین در زمستان و تابستان مزیت خانه زمین پناه

استفاده از انرژی خورشید و زمین در زمستان و تابستان مزیت خانه زمین پناه
مصاحبه با مجری و محقق پروژه پژوهشی خانه زمین پناه در یزد: استفاده از انرژی خورشید و زمین در زمستان و تابستان مزیت خانه زمین پناه

 

مجری و محقق پروژه پژوهشی خانه زمین پناه در یزد استفاده از انرژی خورشید در زمستان و سرمایش و تهویه زمین در تابستان را از مهم‌ترین مزیت‌های خانه زمین پناه دانست.

سید محمدحسین آیت‌اللهی رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد و مجری و محقق این پروژه در مصاحبه با دفتر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد با اشاره به رابطه تنگاتنگ معماری و مصرف انرژی اظهار داشت: در دنیا و گذشته خودمان تجربیات بسیار خوبی در زمینه معماری با خاک داشتیم و گذشتگان ما توجه زیادی به همسازی با طبیعت و اقلیم داشتند و این باعث می‌شد که محیط‌زیست و منابع طبیعی از بین نرود.

وی «معماری سبز» را یک فرآیند در بحث صرفه‌جویی انرژی، منابع، آب، فرآیند ساخت و سازگاری با محیط‌زیست عنوان کرد که تحت این عوامل، نمره‌گذاری، درجه‌بندی و تاییدیه دریافت می‌کند.

پروژه خانه زمین پناه در یزد با همکاری دانشگاه یزد و شرکت برق منطقه‌ای

دکتر آیت‌اللهی معیارهای رهبری انرژی و طراحی محیطی (لید) را، معیارهایی با محوریت کم‌هزینه بودن و زمین پناه بودن دانست و گفت: پروژه پژوهشی خانه زمین پناه نیز- با همکاری دانشگاه یزد و شرکت برق منطقه‌ای یزد- نزدیک به ۸ ماه پیش کلید خورد و پس از گذراندن مراحل: قرارداد، طراحی و مطالعات، چند ماهی است که وارد فاز اجرا شده است.

وی کمبود انجام چنین پروژه‌ای را در کشور کاملا مشهود دانست و ساخت این نمونه را‌ با رویکردی پژوهشی با ارزیابی مفهومی، فنی و مباحث انرژی بیان کرد و افزود: این پروژه جزو نمونه‌هایی است که با عنوان مهمانسرای سبز به‌صورت واقعی ساخته‌شده است و برای انجام آن لازم است آموزش، پژوهش، تیم­سازی و فرهنگ سازی انجام گیرد.

اتمام فاز اجرایی پروژه خانه زمین در یزد تا اوایل سال ۹۷

مجری و محقق پروژه پژوهشی خانه زمین پناه در یزد پیش‌بینی کرد فاز اجرایی این پروژه با رویکرد کمترین مصرف انرژی- حدود ۶۰ تا ۷۰درصد صرفه‌جویی- تا اوایل سال ۹۷ به اتمام برسد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این پروژه از تابش خورشید برای ذخیره‌سازی و توزیع مناسب با کنترل‌های لازم استفاده می‌شود تا این‌که انرژی از ساختمان خارج نگردد و همچنین از شرایط زمین برای سرمایش طبیعی و تهویه، مشابه معماری قدیم استفاده شود.

استفاده از بومی‌ترین مصالح برای مصرف انرژی کمتر

آیت‌اللهی افزود: در فرآیند استخراج، حمل‌ونقل و اجرا، همانند نیاکان ما از بومی‌ترین مصالح، استفاده می‌‌شود تا انرژی کمتری مصرف گردد و اکنون نیز در برخی از کشورهایی نظیر پرتغال، پورتوریکو، فرانسه و آمریکا این‌گونه معماری با خاک رایج است و کمترین هزینه مصرف می‌شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تیم­سازی و همکاری با مهندسین سازه، عمران، مکانیک و برق، این پروژه بازتعریف و برای رفع مشکلات چاره‌اندیشی شود و بتوانبم در قالب حرکت در چارچوب استانداردهای جهانی، قابلیت عرضه در سطح جهانی نیز داشته باشیم.