تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر جزو اولویت‌های دولت دوازدهم است/ افزایش پنج هزار مگاواتی ظرفیت تجدیدپذیرها تا پایان برنامه ششم توسعه

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر جزو اولویت‌های دولت دوازدهم است/ افزایش پنج هزار مگاواتی ظرفیت تجدیدپذیرها تا پایان برنامه ششم توسعه
وزیر نیرو در جمع خبرنگاران: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر جزو اولویت‌های دولت دوازدهم است/ افزایش پنج هزار مگاواتی ظرفیت تجدیدپذیرها تا پایان برنامه ششم توسعه

وزیر نیرو توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را جزو اولویت‌های برنامه دولت دوازدهم برشمرد و افزود: امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم قادر باشیم طبق برنامه تنظیم‌شده تا چهار هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور اضافه شود و تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به پنج هزار مگاوات افزایش پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه ای یزد، “رضا اردکانیان” در حاشیه مراسم آغاز بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی مهریز غدیر با حضور در جمع خبرنگاران توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را جزو اولویت‌های برنامه دولت دوازدهم برشمرد و افزود: امیدواریم تا پایان دوران دولت دوازدهم قادر باشیم طبق برنامه تنظیمی تا چهار هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور اعم از بادی، خورشیدی و… اضافه شود و تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به پنج هزار مگاوات افزایش پیدا کند.

وزیر نیرو تصریح کرد: طبیعتا در کشور ما با توجه به مزیت نسبی فراوانی زمین، شدت بسیار خوب انرژی خورشیدی، محدودیت نیروگاه‌های فسیلی و منابع سوخت فسیلی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر جذابیت مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دارد.

وی با تاکید بر اینکه امکان تبادل انرژی با تمامی همسایگان خود را فراهم کرده‌ایم، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند علاوه بر تامین انرژی داخلی کشور، با استفاده از تسهیلات شبکه برق ایران انرژی تولیدی خود را به کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان و عراق صادر کنند و از حقوق انتقال انرژی بهره‌مند شوند.

اردکانیان خاطرنشان کرد: امیدواریم استان نیز در زمینه‌های مختلف از جمله صرفه‌جویی در مصرف آب و همچنین گسترش نیروگاه‌های تجدیدپذیر جزو استان‌های پیشرو و الگو باشد.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که تغییر ساعات کار ادارات تا چه میزان در کاهش پیک مصرف برق تاثیرگذار بوده است، گفت: در پی افت بی‌سابقه بارش‌ها و کاهش محسوس منابع آبی حدود پنج هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی خود را ازدست‌داده‌ایم. از طرفی گرمای نسبتا پایدار و طبیعتا افزایش استفاده از نیروی برق برای تامین انرژی دستگاه‌های سرمایشی موجب شده تا در تابستان امسال با کمبودی حدود ۶ تا هفت هزار مگاوات در زمان اوج بار مصرف مواجه شویم.

وی یادآور شد: برای جبران این کمبود مذاکرات لازم با صنایع بزرگ از اواخر سال گذشته شروع‌شده و از اردیبهشت‌‌ماه قراردادهای مربوط به این بخش نیز منعقدشده است تا صنایع بزرگ در مواقع اوج بار برخی واحدهای خود را بدون اینکه لطمه‌ای به روند تولید بزنند از مدار خارج خواهند کرد و در ساعات غیر پیک برق ارزان‌تری دریافت می‌کنند.

اردکانیان ادامه داد: با کشاورزان زیادی به توافق رسیده‌ایم که در ساعات اوج بار چاه‌های خود را خاموش کنند و در ساعات غیر پیک مصرف، برق رایگان استفاده کنند.

وزیر نیرو اضافه کرد: در بخش مصرف خانگی و عمومی نیز صرفه‌جویی را از خود دولت شروع کرده‌ایم و با تغییر ساعت کار ادارات و توقف دستگاه‌های سرمایشی در ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه موفق شده‌ایم تا حدود زیادی در این بخش صرفه‌جویی داشته باشیم.

اردکانیان در پایان تصریح کرد: تنها در تهران بزرگ تا حدود ۶۰۰ مگاوات در برخی از روزهای تابستان کاهش اوج بار داشته‌ایم و این رقم در کشور تا دو هزار مگاوات نیز امکان توسعه دارد.