تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

رفع موانع پیش روی احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر

رفع موانع پیش روی احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر
معاون وزیر نیرو مطرح کرد: رفع موانع پیش روی احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر

نشست معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق کشور و استاندار یزد، برای انعقاد تفاهم نامه همکاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق کشور در این نشست با اشاره به محدودیت سوخت و آب در استفاده از نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را شیوه جایگزین دنیا برای تامین انرژی عنوان کرد و ادامه داد: در گذشته نیروگاه‌های تجدیدپذیر قیمت بالایی داشتند اما امروزه این رقم در کشور ما بسیار کاهش یافته و حتی موجب شده تا قیمت انرژی تجدید پذیر و انرژی حرارتی به هم نزدیک و قابل رقابت باشند.

وی با اشاره به زمین‌های پهناور و میزان تابش مناسب خورشید در کشور، از استفاده کمتر از انرژی‌های خورشیدی و تجدید پذیر در کشور به نسبت کشور‌های اروپایی که پتانسیل بسیار کمتری نسبت به ایران دارند انتقاد کرد.

کمانی همچنین خاطرنشان کرد: در این راستا دولت سیزدهم برنامه‌هایی را برای استفاده از انرژی تجدید پذیر در نظر گرفته که یکی از این برنامه‌ها تولید ده هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر در آینده‌‌ای نزدیک است که مدل سازی آن و مذاکره با سرمایه گذاران صورت گرفته و پس از استقبال بسیار مناسب از این امر، در حال عقد تفاهم نامه با متقاضیان احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر هستیم.

وی با اشاره به علاقمندی سرمایه گذاران نیروگاه‌های تجدید پذیر به سرمایه گذاری در استان یزد به دلیل آمادگی شبکه، پتانسیل بالای بهره گیری از انرژی تجدید پذیر و همچنین رویکرد موثر مدیران استان در خصوص احداث این نیروگاه‌ها افزود: درمورد توسعه و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در استان یزد نگرانی‌‌ای نداریم و همچنین برنامه ریزی لازم برای احداث ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تا پیک تابستان ۱۴۰۱ انجام شده که بخش زیادی از این نیروگاه‌ها نیز در استان یزد احداث خواهد شد.

معاون وزیر نیرو همچنین ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر مجموعه‌هایی در حال پیشبرد و اجرای ساخت پنل‌های خورشیدی در کشور هستند خاطرنشان کرد: مراحل دانش بنیان تولید مواد اولیه و ملزومات ساخت این پنل‌ها به اجرا در آمده و در حال تدوین یک سند زنجیره تولید صنعت خورشیدی در کشور هستیم.

وی ساخت اینورتر را یکی از زمینه‌هایی دانست که خلا آن به چشم می‌خورد و یادآور شد: شرکت الکتروکویر یزد پتانسیل بالایی در این زمینه داشته و در صورت حمایت مجموعه‌های مرتبط، می‌توان شاهد توسعه تولیدات این بخش بود؛ لذا برای حمایت از این مجموعه تولیدی و ایجاد بازار مناسب برای آن، آمادگی داریم.

کمانی همچنین کمک به توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک خانگی را از زمینه‌های مهم قابل توسعه و در دست اقدام عنوان کرد و افزود: طی تفاهم نامه منعقد شده مابین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق کشور و استانداری یزد، ضمن رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران احداث نیروگاه تجدید پذیر، تسهیل شرایط احداث این نیروگاه‌ها را شاهد خواهیم بود.