تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

عزم جدی دولت برای رفع ناترازی عرضه و تقاضای برق/ ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های خورشیدی استان یزد افزوده می‌شود/ کمترین میزان تلفات انرژی در شبکه انتقال و فوق‌توزیع کشور به یزد تعلق دارد

عزم جدی دولت برای رفع ناترازی عرضه و تقاضای برق/ ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های خورشیدی استان یزد افزوده می‌شود/ کمترین میزان تلفات انرژی در شبکه انتقال و فوق‌توزیع کشور به یزد تعلق دارد
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه از افزایش ۲۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی استان تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، ابوالفضل اسدی مدیرعامل این شرکت در نشستی که به مناسبت هفته مدیریت مصرف آب و انرژی با اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن اشاره به پیک بار مصرف ۱۹۶۵ مگاواتی در سال ۱۴۰۰ و ۱۹۷۶ مگاواتی تاکنون در سال ۱۴۰۱، با تاکید بر محدودیت‌های پیش‌رو، عزم جدی دولت برای رفع ناترازی ۱۱ هزار مگاواتی عرضه و تقاضای برق را یادآور شد.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از ایجاد چالش در صنعت برق مدیریت توامان عرضه و تقاضا است، ادامه داد: در حال حاضر استان یزد با دارا بودن بیش از چهار هزار کیلومتر خطوط انتقال و فوق‌توزیع و همچنین ۱۲ هزار و ۶۰۰ مگاولت آمپری ظرفیت پست‌های انتقال و فوق‌توزیع استان، از کمترین میزان تلفات انرژی در شبکه انتقال، فوق‌توزیع و توزیع در کشور برخوردار است.
وی همچنین ظرفیت نامی تولید برق نیروگاه‌های استان یزد را بیش از ۲۸۰۰ مگاوات اعلام کرد که از این میزان ۸۴ مگاوات به تولید انرژی خورشیدی در ۱۱ نیروگاه استان اختصاص دارد، افزود: مجموع ظرفیت عملی نیروگاهی استان در حال حاضر ۲۰۷۵ مگاوات است.


اسدی در ادامه ضمن اشاره به برنامه‌های توسعه‌‌ای صنعت برق استان یزد برای یک سال آینده تصریح کرد: در این خصوص قرارداد تولید ۱۱۰۰ مگاوات توسط شرکت چادرملو به صورت خود تامین منعقد شده و علاوه بر برنامه‌ریزی ایجاد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در مناطق کمتر برخوردار استان، احداث ۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان تا پایان سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار دارد.
وی کاهش بارندگی و آب ذخیره سد‌های کشور برای تولید نیروگاه‌های برق آبی را یکی از چالش‌های صنعت برق کشور در این ایام برشمرد و ادامه داد: افزایش تولید ۳۵ هزار مگاوات انرژی برق طی ۴ سال آینده نیز یکی از برنامه‌های وزارت نیرو در سطح کشور است که از این میزان ۱۰ هزار مگاوات به نیروگاه‌های خورشیدی اختصاص دارد.


این مقام مسئول در شرکت برق منطقه‌‌ای یزد همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای آمادگی پیک بار تابستان ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی یک سال اخیر سرویس و تعمیرات و بازسازی و ارتقای نیروگاه‌های موجود و همچنین افزایش تولید حدود ۶ هزار مگاوات برق درکشور برنامه‌ریزی شد که بخش عمده این برنامه‌ها با پیگیری مستمر مقام عالی وزارت نیرو و سایر دست اندرکاران این حوزه محقق شده و از این رو تا امروز در بخش خانگی و تجاری هیچگونه محدودیت و خاموشی ناشی از کمبود تولید برق وجود نداشته است.


وی تعمیرات و نگهداری تاسیسات تولید، انتقال و توزیع را یکی از برنامه‌های مهم شرکت برق منطقه‌‌ای یزد تا پیش از وقوع پیک مصرف تابستان ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: خوشبختانه ۹۹.۵ درصد از برنامه‌های تعمیرات شبکه و تاسیسات برق استان یزد تا اردیبهشت ماه سال جاری با موفقیت انجام شده است.
دکتر اسدی همچنین ادامه داد: توسعه ظرفیت شبکه‌های انتقال و فوق‌توزیع به تناسب نیاز شبکه، با در اولویت بودن مناطق کمتر برخوردار استان نیز از دیگر اقدامات این شرکت طی دو سال گذشته بود که توسعه پروژه‌های خط و پست ۴۰۰ مهرگان، خط و پست ۴۰۰ بهادران، پست ۲۳۰ ساغند، پست ۱۳۲ بهاباد، پست ۶۳ مزرعه کلانتر و توسعه پست ۱۳۲ مروست از جمله این اقدامات است.


وی تداوم روند صعودی بی‌رویه مصرف انواع حامل‌های انرژی و همچنین محدودیت‌های منابع آب، برق و گاز را از دلایل ناترازی تولید و مصرف برق در کشور عنوان کرد و افزود: تبعات اجتماعی و اقتصادی، افزایش دما در ایام گرم سال، هزینه یک پنجمی اجرای طرح‌های مدیریت مصرف در برابر هزینه سرمایه‌گذاری برای تولید و انتقال برق و گاز، سازگاری با محیط زیست و کاهش آلایندگی، انطباق با اصول بهداشتی و ذخیره‌سازی منابع ملی برای نسل‌های آینده از جمله عواملی هستند که لزوم پرداختن بیش از پیش به اصول مدیریت مصرف انرژی را نشان می‌دهند.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ درصد بار الکتریکی کشور معادل ۲۴ هزار مگاوات به سامانه‌های سرمایشی اختصاص دارند، خاطرنشان کرد: این میزان تنها برای ۴ ماه گرم سال استفاده می‌شود و در سایر ماه‌های سال نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق با عدم نیاز مواجه می‌شوند، لذا مدیریت تقاضا نیز در عین مدیریت عرضه امری ضروری است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در بیان اقدامات انجام شده برای مدیریت تقاضا در استان خاطرنشان کرد: اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف خانه به خانه در سال گذشته یکی از اقدامات انجام شده در این راستا بود که طی آن، پس از تعویض پوشال، سرویس و نصب سایه‌بان بر روی کولر‌های آبی ۱۰۲۹ منزل مسکونی در مناطق کمتر برخوردار استان، ۳۰ درصد کاهش در مصرف آب و ۱۵ درصد کاهش مصرف برق این کولر‌ها رقم خورد.


وی همچنین آموزش و پایش ادارات استان و در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی مدیریت بار مشترکان خانگی و کشاورزی را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که با دستور وزارت نیرو در استان یزد نیز انجام شده است؛ و افزود: تعامل و هماهنگی با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز به منظور مدیریت بهینه بار و جلوگیری از قطعی بار ناخواسته صنایع نیز مطابق مصوبه هیئت وزیران انجام شده است.
پاسخگویی به سوالات خبرنگاران نیز از دیگر برنامه‌های این نشست خبری بود.