تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

لزوم اولویت رسیدگی به چالش‌های مرتبط با مولد‌های تولید پراکنده تاقبل از پیک بار

لزوم اولویت رسیدگی به چالش‌های مرتبط با مولد‌های تولید پراکنده تاقبل از پیک بار
لزوم اولویت رسیدگی به چالش‌های مرتبط با مولد‌های تولید پراکنده تاقبل از پیک بار

مجری طرح تولید پراکنده و انرژی‌های نو در سفر خود به یزد که به منظور بررسی مسائل و چالش‌های پیش روی نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید حداکثری توسط این نیروگاه‌ها در ایام پیک بار انجام شد، با مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، احسان ذبیح‌زاده در این نشست با اشاره به حساسیت تولید برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک به خصوص در ایام گرم سال تاکید کرد: ظرفیت مجموع قراردادهای تولید برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک استان یزد ۱۴۰ مگاوات است و در حال حاضر بیش از ۷۰ مگاوات تولید می‌شود و انتظار می‌رود با هماهنگی و تعامل مناسب در راستای اهداف تعیین شده، این ظرفیت افزایش یابد.

وی فرایند‌های راهبری نیروگاه‌های مقیاس کوچک را حلقه مفقوده وضعیت کنونی عنوان کرد و افزود: برخی از نیروگاه‌های مقیاس کوچک کشور رویت‌پذیر نیستند و پیش بینی تولید، برنامه‌ریزی تولید، برنامه‌ریزی تعمیرات و ثبت و ضبط حوادث در آن‌ها وجود ندارد که خوشبختانه سطح خوبی در این زمینه در برق یزد وجود دارد.

وی ادامه داد: در صورت عدم رویت پذیری نیروگاه‌ها در دیسپاچینگ‌های منطقه‌‌ای برخی مشکلات بروز می یابد و لازم است که در عین پرداختن به جنبه‌های تشویقی، جنبه‌های الزام آور را در زمینه قرارداد‌ها پررنگ‌تر کنیم.

ذبیح زاده با تاکید بر توجه و تعامل مناسب با نیروگاه‌های مقیاس کوچک، ارتباط مداوم و مستمر مسئولین و دلگرمی بخشیدن به صاحبان نیروگاه را یادآور شد و با اشاره به شرایط خاص مطالبات نیروگاه‌ها و تلاش صورت گرفته در راستای پرداخت هرچه سریعتر این مطالبات، تصریح کرد: می‌توانیم به نیروگاه‌ها این قول را بدهیم که در صورتی که تولید مناسبی انجام دهند، پرداخت‌های آن‌ها در شرایط مناسبی رقم خواهد خورد.

این مقام مسئول در شرکت توانیر ضمن تاکید بر به کارگیری تمامی ابزار‌ها و ظرفیت‌های موجود برای دستیابی به حداکثر ظرفیت عملیاتی تعیین شده از سوی وزارت نیرو افزود: همچنین نیروگاه‌هایی که تا حد ممکن به حداکثر ظرفیت نامی خود نزدیک شوند، پرداخت مطالبات آن‌ها در زمان سریع‌تری صورت می‌گیرد.

ابوالفضل اسدی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد نیز در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از نیروگاه‌های مقیاس کوچک استان در مرحله خرید برق ایام گرم قرار دارند، یادآور شد: با توجه به گذشت چندین سال از تولید برق نیروگاه‌های مذکور، توان تولید آن‌ها تا حد معینی خواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده نیروگاه‌های استان یزد در دسته نیروگاه‌های تابستانه هستند، باید نرخ تولید آن‌ها به گونه‌‌ای در نظر گرفته شود که پاسخگوی هزینه‌ها و مخارج این نیروگاه‌ها باشد.

اسدی همچنین در خصوص رویت پذیری نیروگاه‌های مقیاس کوچک استان یادآور شد: می‌بایست فرایندی در نظر گرفته شود تا همواره از وضعیت واحد‌های مختلف اطلاع داشته باشیم و در صورت پیش آمدن چالش یا مسائل مختلف برای این نیروگاه‌ها، در صدد حل مشکلات و مسائل آن‌ها بوده و بتوانیم تولید حداکثری نیروگاه‌های مقیاس کوچک را شاهد باشیم.

در ادامه این نشست نیز در خصوص پرداخت مطالبات نیروگاه‌های مقیاس کوچک و چالش‌های پیش روی این نیروگاه‌ها گفتگو شده و مجری طرح تولید پراکنده و انرژی نو شرکت توانیر در خصوص پیگیری این چالش‌ها قول مساعد داد.