تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

کانون بازنشستگان سنگ صبور همکاران بازنشسته است

کانون بازنشستگان سنگ صبور همکاران بازنشسته است
مصاحبه با سیدمحمد هادی‌نیا مدیرعامل کانون بازنشستگان صنعت برق استان یزد
  1. کانون بازنشستگان صنعت برق استان چگونه و با چه اهدافی شکل گرفت؟

این موضوع در سال ۱۳۸۴ در نظام پیشنهادات شرکت برق منطقه‌ای یزد مطرح و عملیاتی نمودن آن به اینجانب محول شد و در آذرماه همان سال با کسب مجوز لازم به ثبت رسید و با تعیین محل و مشخص شدن پشتیبان و تامین کننده تجهیزات و نیروی انسانی کانون عملا شروع به کار کرد.

 

  1. خلاصه‌ای از مهم‌ترین عملکرد کانون را طی سال‌های گذشته بیان نمایید؟

اولین اقدام کانون, شناخت و جلب اعتماد بازنشستگان، اخذ مدارک و اطلاعات شخصی و ثبت در لیست بازنشستگان شرکت‌های صنعت برق به تفکیک هر شرکت بود؛ در مرحله دوم هماهنگی با شرکت‌های صنعت برق جهت انجام هرگونه خدمات و اخذ اطلاعات بازنشستگان فقط توسط کانون انجام شد؛ تا اینکه کانون بازنشستگان صنعت برق، تنها مرجع بین بازنشستگان و شرکت‌های صنعت برق باشد.

علاوه بر آن؛ بررسی مشکلات بعضی خانواده‌ها و انعکاس برای توجه بیشتر، رسیدگی به وضعیت تحصیل فرزندان بازنشستگان معیل و یا از کارافتاده و مرحوم، توجه به استفاده از بیمه تکمیلی درمان، بیمه عمر و حادثه آنان و به‌ویژه توجه به درمان و نحوه پرداخت خسارت درمان توسط بیمه‌گر در حد توان توسط کانون انجام می‌گیرد.

تامین هزینه درمان و بیمه تکمیلی تعدادی از همکاران که توان پرداخت آن را ندارند و همچنین تامین هزینه تحصیلی تعدادی از فرزندان همکاران بازنشسته که به علت فوت پدر یا فقر مالی قادر به پرداخت شهریه ترم تحصیلی نیستند با کمک تعدادی از همکاران بازنشسته خیّر، از دیگر اقدامات کانون است.

 

  1. برای برنامه‌های رفاهی و تفریحی و حقوقی بازنشستگان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

شرکت‌های توزیع و مدیریت تولید جدولی جهت پرداخت رفاهیات و کمک‌های نقدی و غیر نقدی به همکاران بازنشسته دارند و طبق دستورالعمل مربوط به خود اقدام می‌نمایند. شرکت برق منطقه‌ای نیز با این‌که دستورالعملی برای کمک به بازنشستگان خود که اغلب حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند ندارد، به طرق مختلف درصدد کمک به تامین معاش بازنشستگان خود بوده است. اگر چه پرداخت‌های شرکت جوابگوی نیازهای همکاران بازنشسته نیست باید امیدوار بود که با تلاش بیشتر مسئولان و تعاملات شرکت و استفاده از مواد و تبصره‌های مختلف بودجه، سطح کمک به بازنشستگان برق منطقه‌ای ارتقا یابد.

 

  1. مشکلات و موانع پیش روی کانون چیست و چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

مهم‌ترین مشکل اصلی کانون استفاده نکردن بازنشسته از امکانات کانون و توجه نکردن به پیام‌ها و اطلاعیه‌هایی است که توسط کانون صادر می‌شود. به‌عنوان‌مثال حدود ۴۰ درصد از بازنشستگان شرکت توزیع که مبلغ ناچیزی بابت بیمه تکمیلی خود می‌پردازند پیگیر درمان خود نیستند.

با توجه به اینکه بازنشستگان هزینه‌های گزافی برای درمان متحمل می‌شوند مکاتبات در مورد ترمیم حقوق و تامین منابع رفاهی بازنشستگان به مراجع مختلف (رئیس‌جمهور، معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت و توانیر، قائم‌مقام وزیر در امور برق) انجام‌شده است.

همچنین کانون درصدد برنامه‌ریزی برای انجام تورهای زیارتی و تفریحی است که در این مورد با همکاری تورهای زیارتی برای زیارت عتبات و یا سیاحت و گردشگری اقداماتی انجام‌شده و امید است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مساله نیز در آینده‌ای نزدیک اجرایی شود.

 

  1. مهم‌ترین نقش صندوق بازنشستگی و کانون بازنشستگان را چه می‌دانید؟

گرچه تعدادی از دستگاه‌های اجرائی و یا شرکت‌ها, صندوق بازنشستگی مخصوص به خود را دارند؛ اما صندوق‌های بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی مهم‌ترین صندوق‌های بازنشستگی هستند که بیش از ۹۰ درصد از بازنشستگان را پوشش می‌دهند.

با توجه به امتیازاتی که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی دارد, تعداد کارمندان مشمول صندوق کشوری کاهش یافته و در عوض صندوق تامین اجتماعی رونق گرفته است؛ زیرا امتیازات صندوق تامین اجتماعی برای بازنشسته شدن بیشتر و بهتر از صندوق کشوری است. صندوق بازنشستگی, پرداخت حقوق بازنشستگان و صدور احکام افزایش حقوق ماهیانه بازنشستگان را برعهده دارد و معمولا هر دو صندوق امتیازاتی مانند پرداخت وام و یا کمک‌هزینه سفر برای بازنشستگان خود فراهم می‌نمایند.

نقش کانون بازنشستگان صنعت برق استان یزد, ارائه نظرات و درخواست‌های بازنشستگان به صندوق‌های مربوطه کشوری و تامین اجتماعی است.

  1. تعامل و همکاری بازنشستگان با کانون تا چه اندازه است؟

خوشبختانه برنامه‌ریزی کانون بدین طریق بوده است که کلیه نیازها و تقاضاهای بازنشستگان از طریق کانون دریافت و به شرکت‌های مربوط انعکاس و پیگیری می‌شود و این باعث شده است که از سرگردانی و سردرگمی بازنشسته برای رفع مشکلات و نیاز خود کاسته شود. البته این مساله در شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع, تا ۹۰ درصد تامین شده و در شرکت مدیریت تولید حدود ۱۰ درصد از خدمات بازنشستگان توسط کانون انجام می‌شود.

  1. و سخن پایانی شما به عنوان مدیرعامل کانون بازنشستگان صنعت برق استان

پیشکسوتان بازنشسته, زحمات فراوانی در طول دوران خدمت خود برای شکوفایی صنعت برق استان کشیده‌اند و اکنون صنعت برق استان مانند درخت تنومندی شده است. انتظاری که این همکاران از مدیران و سایر همکاران خود دارند احترام، تکریم و عزت است.

ما در کانون سنگ صبور بازنشستگان هستیم و تلاشمان این است که آن‌ها را برای رفع مشکلات اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی که نیاز به مشاوره و کمک‌رسانی دارند در حد توان و بضاعت خود یاری کنیم؛ اما باید پذیرفت که این عزیزان در سنی هستند که آسیب‌پذیرند و هزینه اقتصادی سنگینی را متحمل می‌شوند که امیدواریم مسئولان وزارت نیرو برای رفع این مشکلات نیز تدبیری بیندیشند.