تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

رشد ۲ هزار درصدی میزان تولید انرژی برق استان یزد بعد از انقلاب اسلامی

رشد ۲ هزار درصدی میزان تولید انرژی برق استان یزد بعد از انقلاب اسلامی
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در برنامه گفتگوی ویژه صدا و سیمای مرکز یزد خبر داد: رشد ۲ هزار درصدی میزان تولید انرژی برق استان یزد بعد از انقلاب اسلامی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در برنامه گفتگوی ویژه صدا و سیمای مرکز یزد، از رشد بیش از ۲ هزار درصدی میزان تولید انرژی برق استان یزد، در مقایسه با سال ۵۷، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، ابوالفضل اسدی میزان تولید انرژی برق استان در حوزه نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی را ۲۵۶۰ مگاوات، در حوزه نیروگاه‌های تولید پراکنده ۱۶۷ مگاوات و در بخش خورشیدی ۷۱٫۵ مگاوات عنوان کرد که در مقایسه با سال ۵۷ با رشد بیش از ۲ هزار درصدی مواجه بوده و این میزان به خوبی پاسخگوی مصرف فعلی استان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مصرف برق در بخش خانگی به طور متوسط کشوری در حدود ۳۳ درصد است، افزود: خوشبختانه در استان یزد حدود ۷۶ درصد در بخش صنعت و ۷ درصد در بخش کشاورزی جمعا ۸۳ درصد در بخش مولد و حدود ۱۱ درصد در بخش خانگی مصرف می‌شود که این آمار نشان از مصرف مولد و اشتغال زا در استان یزد است.

اسدی استان یزد را با بیش از ۳۳۰ روز آفتابی و شدت تابش ۱۱۰۰ وات بر متر مربع و وجود شبکه های مناسب برق در سراسر استان برای اتصال نیروگاهها در توانهای مختلف و همچنین با وجود دشت‌های وسیع، از استان‌هایی دانست که ظرفیت خوبی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی دارد.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز موجب ایجاد برخی مشکلات برای تولیدکنندگان انرژی خورشیدی شده بود که با افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌ها نسبت به سال قبل، خوشبختانه بخشی از این مسائل مرتفع شده‌اند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر متوسط قیمت برق ۸۰ تومان به ازای هر کیلوات ساعت می باشد که برای تشویق سرمایه گذاران به توسعه انرژی خورشیدی، از تولید کنندگان در سطح خانگی تا ۲۰ کیلووات به قیمت ۱۰۵۰ تومان و در سطح ۱۰ مگاوات به قیمت ۶۴۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت، از تولیدکنندگان این انرژی برای مدت ۲۰ سال خرید تضمینی انجام می شود.

وی ابراز امیدواری کرد با این حمایت یارانه‌‌ای وزارت نیرو از تولیدکنندگان انرژی خورشیدی، بیش از پیش شاهد توسعه نیروگاه‌های تولیدکننده انرژی پاک در استان باشیم.

وی در بیان اهم اقدامات انجام شده صنعت برق استان در سال ۹۹، انجام دو افتتاح پروژه در شهریور ماه و دی ماه گذشته را خاطرنشان کرد و افزود: پروژه‌های افتتاح شده در سال ۹۹ شامل ۱۰ پروژه انتقال و فوق‌توزیع، ۴ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۸ مگاوات، دو نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۵ مگاوات و ۸ مورد اصلاح، بهینه‌سازی و تعمیرات اساسی پست‌ها و خطوط انتقال و فوق‌توزیع، با مجموع سرمایه‌گذاری۴۹۷ میلیارد تومان بوده است که بخشی از این هزینه‌ها توسط شرکت برق منطقه‌‌ای یزد و مابقی توسط بخش خصوصی تامین شده است.

این مقام مسئول در صنعت برق استان در ادامه شاخص‌های مهم صنعت برق استان را برشمرد و کسب رتبه نخست کشوری در کاهش تلفات انرژی شبکه انتقال و فوق‌توزیع، رتبه برتر کشوری در احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی، رتبه یازدهم از نظر ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور و رتبه دهم تولید ناخالص برق کشور را برخی از افتخارات شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در ده ماهه سال ۹۹ عنوان کرد.

وی ادامه داد: عبور موفق از پیک بار تابستان ۹۹ و کسب رتبه دوم کشوری با مدیریت مصرف بدون خاموشی برای مردم نیز از دیگر افتخارات صنعت برق استان یزد است که بدون شک این مهم با همکاری مناسب مردم، صنایع و ادارات محقق شده است.

وی کلنگ‌زنی پروژه‌های برق‌رسانی در سه منطقه مروست، اشکذر و میبد را از برنامه‌های شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در ایام‌الله دهه فجر عنوان کرده و افزود: امیدواریم با کلنگ‌زنی این پروژه‌ها، گام مهمی در راستای بهبود شرایط بویژه در مناطق کمتر برخوردار برداشته و شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در این نقاط باشیم.

دکتر اسدی افزود: حدود ۳۰ درصد از بار مصرفی استان برای تامین بار سرمایشی است که حدود ۴۰۰ ساعت از ۸۷۶۰ ساعت سال از ظرفیت کامل نیروگاهها و شبکه های برق که با هزینه هایی بسیار زیاد احداث شده، استفاده می شود و در سایر ساعات، این بخش از ظرفیت با عدم نیاز مواجه می گردد و عملا نمی توان از کل سرمایه گذاری صنعت برق بصورت بهینه استفاده نمود. پایین بودن بهره وری یکی از چالشهای مهم در صنعت برق کشور است و کم‌توجهی به بهره‌وری انرژی در حوزه صنعتی، کشاورزی و ساختمانهای مسکونی و تجاری و اداری دلایل زیادی از جمله کمبود آموزش همگانی بهره وری انرژی و پایین بودن سبد هزینه برق نسبت به سایر سبد هزینه‌ها دارد. بر این اساس ما معتقدیم باید برای افزایش آگاهی از راهکارهای بدون هزینه و کم هزینه مدیریت مصرف برق و فرهنگ‌سازی مشترکین برق در بخش‌های مختلف برنامه ریزی و تلاش بیش از پیش کنیم که در همین راستا در حال برنامه‌ریزی طرح پایلوت مدیریت مصرف خانه به خانه با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان و حمایت وزارت نیرو، شرکت توانیر و استانداری و سایر دستگاه‌های استان برای سال ۱۴۰۰ هستیم.