تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

گزارش/مسابقات لیگ خلاقیت و کار تیمی برای اولین بار در کشور

گزارش/مسابقات لیگ خلاقیت و کار تیمی برای اولین بار در کشور
گزارش/مسابقات لیگ خلاقیت و کار تیمی برای اولین بار در کشور

 

مسابقات لیگ خلاقیت و کارتیمی برای اولین بار در کشور، در شرکت برق منطقه‌ای یزد طی سه روز متوالی و در سه مرحله اجرا شد و ۲۳ تیم ۴ نفره در این مسابقات به رقابت پرداختند.

دکتر ابوالفضل شرافت مدیر دفتر مدیریت استراتژیک و بهره‌وری شرکت برق منطقه‌ای یزد به عنوان ایده پرداز و طراح لیگ خلاقیت، در مصاحبه با دفتر روابط عمومی با اعلام این خبر افزود: یکی از اهداف پیاده‌سازی مدیریت دانش، شناسایی، جمع‌آوری، طبقه‌بندی و تسهیم دانش، تجارب و روش‌های حل مسئله در سطح شرکت است که مستلزم انگیزه و همکاری کارکنان در تسهیم و به اشتراک‌گذاری دانش و تشکیل انجمن‌های خبرگی به‌منظور استخراج دانش است.

وی با بیان این‌که بهره‌وری سازمانی چیزی جز حاصل تیم‌های پویا، توان‌افزا، خلاق، با اشتیاق و باانگیزه نیست، افزود: برای شکل‌گیری یک انجمن خبرگی موفق برخورداری از سطح بالایی از شایستگی‌های ارتباطات سازمانی شفاف، تبادل دانش، خلاقیت، اعتماد متقابل، برنامه‌ریزی، مدیریت منابع، شناخت یکدیگر، حل مسئله، رقابت و همکاری و رهبری برای اعضای آن ضروری است.

 

*فرایند خلاقیت اغلب انفرادی نیست/یک کارمند نمونه برای دستیابی به تفکر خلاق نیاز به تیم دارد

وی تصریح کرد: از طرفی تکنیک‌های خلاقیت به‌عنوان ابزاری برای رشد خلاقیت و افزایش توان حل خلاق مسئله کمک شایانی به توان فرد در تمام مراحل خلاقیت و فرآیند حل خلاق مسئله می‌نماید و نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که هم‌افزایی زاییده‌ی کار تیمی است و اگر لازم باشد که کارمند نمونه‌ای به یک تفکر خلاق دست یابد ابتدا باید تیمی در اختیار داشته باشد تا آن ایده را دریابد و آنگاه آن را تبدیل به یک نوآوری سازد، بنابراین فرایند خلاقیت اغلب انفرادی نیست.

دکتر شرافت هدف از برگزاری کارگاه‌های خلاقیت و کار تیمی را این گونه بیان می کند که شرکت‌کنندگان به‌طور عملی و تجربی بیاموزند که چگونه به‌صورت تیم‌های خلاق عمل کنند و به‌عنوان یک تیم حتی اگر از بخش‌های گوناگون یک سازمان و یا از سازمان‌های متفاوت باشند تحت هر شرایطی با یکدیگر برای تحقق اهداف سازمانی، صادقانه همکاری کنند.

طراحی و تدوین شیوه‌نامه برگزاری لیگ خلاقیت و کار تیمی برای اولین بار

ایده پرداز و طراح لیگ خلاقیت و کار تیمی در شرکت برق منطقه‌ای یزد با اشاره به اینکه نیاز به تقویت خلاقیت و کار تیمی و ترویج آن‌ها در سازمان‌ها کاملاً احساس می‌شود؛ اظهار داشت: با مطالعات و بررسی‌هایی که انجام شد، مجموعه‌ای از بازی‌های متناسب با اهداف مورد نظر توسط اینجانب و مهندس فرحناز کریمی بومی‌سازی و بازطراحی شد و یکسری از بازی‌های مورد نیاز که وجود نداشت طراحی و شیوه‌نامه برگزاری لیگ خلاقیت و کار تیمی نیز طراحی و تدوین شد.

وی ادامه داد: برای تست و آزمایش بازی‌های طراحی‌شده بعضی از آن‌ها توسط طراحان بازی‌ها در جمع خانواده‌ها و موسسات آموزشی و همچنین در جلسات ارائه کتاب و مطلب و کارگاه خلاقیت در شرکت برق منطقه‌ای یزد اجرا و اشکالات و ابهامات آن‌ها رفع شد.

مدیر دفتر مدیریت استراتژیک و بهره‌وری شرکت برق منطقه‌ای یزد همچنین اظهار کرد: در نهایت ۶ بازی سازمانی متناسب با تکنیک‌های مدیریتی حل مسئله و خلق ایده در راستای تقویت خلاقیت، کار تیمی و مهارت ذهنی برای مسابقات لیگ طرح‌ریزی شد.

کمک از یک تیم روانشناس برای تحلیل رفتارهای تیمی شرکت‌کنندگان

وی با بیان اینکه لازم است در مسابقات رویه علمی و هدفمندی وجود داشته باشد؛ افزود: ابتدا تست‌های استاندارد سنجش روحیه کار تیمی و خلاقیت شناسایی شد و پرسش نامه‌های pre-test‌ و post-test نیز با مشارکت یک تیم روانشناس طراحی و آماده‌سازی شد و سپس این تست‌ها و پرسش نامه‌ها قبل از اجرای مسابقات و در پایان هر روز مسابقات از تمامی شرکت‌کنندگان گرفته شد. همچنین از تیم روانشناس برای تحلیل رفتارهای تیمی شرکت‌کنندگان نیز کمک گرفته شد.

دکتر شرافت همچنین خاطرنشان کرد: با حمایت مهندس محمدحسن صباغ زادگان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد و قائم‌مقام و نماینده مدیریت در دانش مهندس محمدمهدی جاودانی، ۴ جلسه اتاق فکر با محوریت دفتر مدیریت استراتژیک و بهره‌وری به‌منظور برگزاری لیگ خلاقیت و کار تیمی در شرکت تشکیل شد.

حضور ۲ تیم داوری و نظارت در طی فرایند بازی‌ها

وی از حضور ۲ تیم داوری و نظارت در طی فرایند بازی‌ها برای ارزیابی تیم‌ها و اجرای صحیح فرایند برنامه‌ریزی‌شده، خبر داد و گفت: تیم داوری متشکل از: طراحان بازی‌ها (ابوالفضل شرافت و فرحناز کریمی) و تیم روانشناسی با سرپرستی دکتر مهدی تولایی و خانم رجبی یک داور فنی، علیرضا رفیعی که در طول فرایند اجرای بازی‌ها، رفتارها و خروجی حاصل از بازی‌ها را ثبت و در انتها عملکرد تیم‌ها را مورد ارزیابی قراردادند.

ابوالفضل شرافت همچنین تیم نظارت بر اجرای صحیح فرایند را متشکل از: محمدمهدی جاودانی، حسین اعرابی، محمود دهقان، سید منصور جلیلی و امیر شریف یزدی برشمرد.

تاکید بر خلاقیت تیم‌ها برای حل مسئله و رفتار تیمی شرکت‌کنندگان

وی روز اول مسابقات را با حضور ۲۳ تیم شرکت‌کننده عنوان کرد و تصریح کرد: ۱۲ تیم به مرحله دوم راه یافتند که در روز دوم از بین این تیم‌ها، ۴ تیم به مرحله فینال و پس از پایان این رقابت‌ها تیم‌های زیر به ترتیب در جایگاه اول تا سوم ایستادند:

تیم اول: مجید دره شیری، محسن نعمتی، امید اعتمادیه، امین مالکی

تیم دوم: آرمان گلزارفر، عبدالرحیم عزیزی، بهرام آبادیان، حسین دهقان

تیم سوم: محمدمهدی واعظ، حمید دهقانی، محمدرضا امیریان، سید محمد یزدانی

مدیر دفتر مدیریت استراتژیک و بهره‌وری شرکت برق منطقه‌ای یزد در پایان با اشاره به این‌که در این گونه رقابت‌ها نباید فقط خروجی حاصل از کار تیم ها سنجیده شود، اظهار داشت: به دلیل این‌که بازی‌های تیمی و سازمانی از نوع بازی‌های باز هستند ، به همین دلیل استراتژی به کار گرفته‌شده و خلاقیت تیم‌ها برای حل مسئله و همچنین مشارکت و رفتار تیمی شرکت‌کنندگان بایستی موردتوجه قرار گیرد.