تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

۹ ایستگاه فوق توزیع برق در یزد بدون اپراتور کنترل می‌شوند

۹ ایستگاه فوق توزیع برق در یزد بدون اپراتور کنترل می‌شوند
به‌منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و اقدام‌های صورت گرفته در زمینه‌ی اتوماسیون‌ شبکه‌ی فوق توزیع برق استان یزد گفتگویی با محمدحسین میرحسینی معاون بهره‌برداری

به‌منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و اقدام‌های صورت گرفته در زمینه‌ی اتوماسیون‌ شبکه‌ی فوق توزیع برق استان یزد گفتگویی با محمدحسین میرحسینی معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای یزد انجام‌شده است.

  • منظور از اتوماسیون شبکه‌ی فوق توزیع برق چیست؟

اتوماسیون شبکه‌ی فوق‌توزیع برق عبارت از یک سیستم کنترل از راه دور که شامل یک مرکز (مرکز دیسپاچینگ) به‌عنوان کنترل‌کننده و چندین ایستگاه برق به‌عنوان کنترل شونده است که اطلاعات موردنظر توسط پایانه‌ها (RTU) در ایستگاه‌های برق جمع‌آوری‌شده و برای دسترسی مرکز دیسپاچینگ آماده می‌گردد، این اطلاعات با بستر مخابراتی مناسب به مرکز دیسپاچینگ ارسال و در مرکز ثبت، پردازش و فرمان‌های کنترلی صادر می‌گردد.

  • در حال حاضر چه تعداد از ایستگاه‌های فوق‌توزیع، اطلاعات آن‌ها جمع‌آوری و به مرکز دیسپاچینگ ارسال می‌گردد و یا به عبارتی چه تعداد از ایستگاه‌ها در مرکز دیسپاچینگ قابل‌کنترل و پایش است؟

تعداد ۲۹ ایستگاه فوق‌توزیع برق، امکان مانیتورینگ و پایش آن‌ها در مرکز دیسپاچینگ وجود دارد.

  • در مورد بدون اپراتور نمودن ایستگاه‌های فوق‌توزیع برق، چه‌کارهایی انجام‌گرفته و در آینده چه برنامه‌ای دارید؟

در حال حاضر تعداد ۹ ایستگاه فوق‌توزیع در شبکه برق یزد به‌صورت بدون اپراتور بهره‌برداری می‌شود؛ این عملیات ابتدا از نیمه مهرماه ۹۴ به‌صورت آزمایشی شروع شد و پس از دو ماه به‌صورت طرح دائم اجرا گردید. ایستگاه‌هایی که به‌صورت بدون اپراتور بهره‌برداری می‌شوند عبارت‌اند از ایستگاه‌های شرق، دانشگاه، غرب، امام‌شهر، مدرس، پاکنژاد، آزادگان، جنوب، ترک‌آباد

در آینده مطالعات لازم برای بدون اپراتور نمودن ایستگاه‌های فوق‌توزیع ادامه خواهد یافت و در این مطالعات مسائلی مانند بعد مسافت به‌منظور حضور به‌موقع پرسنل در مواقع اضطراری و حفاظت فیزیکی مدنظر قرار می‌گیرد و ایستگاه‌هایی که قابلیت حذف اپراتور را داشته باشند بدون اپراتور می‌گردند.

  • بر چه مبنایی این طرح انجام می‌شود؟

طبق مصوبه مجمع شرکت برق منطقه‌ای یزد بررسی‌ها و مطالعات لازم صورت گرفته و طبق برنامه زمان‌بندی این طرح اجرا گردید.

  • وظیفه بهره‌برداری از ایستگاه‌های بدون اپراتور به عهده کیست؟

برای بهره‌برداری از پست‌های اتوماسیون بدون اپراتور، جایگاه یا مقری برای هماهنگی لحاظ شده و یک گروه سیار به‌صورت ۲۴ ساعته آماده سرکشی و بازدید از این ایستگاه‌ها است. از مهم‌ترین وظایف این گروه، حضور سریع و به‌موقع در ایستگاه‌های مذکور در مواقع بروز خاموشی و یا خروج تجهیزات است.

  • مزیت بدون اپراتور نمودن چیست؟

کاهش هزینه، افزایش بهره‌وری، افزایش سرعت مانور شبکه، کاهش زمان خاموشی و افزایش قابلیت اطمینان شبکه، از مزایای اتوماسیون شدن شبکه فوق توزیع است.