تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

عملکرد ده ماهه کارکنان پست یزد ۲ شرکت برق منطقه‌‌ای یزد

عملکرد ده ماهه کارکنان پست یزد ۲ شرکت برق منطقه‌‌ای یزد
عملکرد ده ماهه کارکنان پست یزد 2 شرکت برق منطقه‌‌ای یزد

مجید دره شیری کارشناس مسئول بهره برداری پست یزد ۲ در مصاحبه با خبرنگار دفتر روابط عمومی شرکت برق منطقه ای یزد، اقدامات و ابتکارات کم هزینه و بدون هزینه انجام شده در این پست را از ابتدای سال تاکنون تشریح کرد. شرح گفتگوی انجام شده را در ادامه می خوانید:

  • در صورت امکان در مورد پست یزد ۲، آغاز به کار و تغییرات حاصل شده در این پست توضیحاتی ارائه فرمایید.

پست ۴۰۰ کیلوولت یزد ۲ در سال ۷۵ با ۳۳ بی‌۴۰۰، ۲۳۰، ۶۳ و ۳۳ کیلوولت، ۶ دستگاه ترانس، ۱۵ خط ۴۰۰، ۲۳۰، ۶۳ و ۳۳ کیلوولت و یک دستگاه رآکتور، به عنوان دومین پست ۴۰۰ کیلوولت در مسیر خط اصفهان- یزد و در جوار شرکت فولاد آلیاژی ایران احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

همچنین با توجه به احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در مجاورت پست یزد ۲ و تامین بخشی از مصرف شبکه سراسری، از ابتدای بهره برداری این پست؛ توسعه و بهینه‌سازی بسیاری صورت گرفته است و تاکنون ۵ بی‌۴۰۰، ۱۳ بی‌۲۳۰، ۴ بی‌۶۳، یک بی‌۳۳ کیلوولت، دو دستگاه ترانس و یک دستگاه رآکتور به تجهیزات اولیه این پست اضافه شده است و این پست در مجموع با ۴ خط ۴۰۰، ۱۲ خط ۲۳۰، ۹ خط ۶۳ و ۴ خط ۳۳ کیلوولت و همچنین۸ دستگاه ترانس و ۲ دستگاه رآکتور در حال بهره برداری و تامین برق است.

  • در روند مشاوره، ساخت و اجرای این پست از دانش چه کشوری استفاده شده است؟

پست ۴۰۰ کیلوولت یزد ۲ انرژی تولیدی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، شیرکوه و تابان را به شبکه سراسری تزریق می کند و با توجه به اینکه نیروگاه های تابان و شیرکوه توسط پست های تابان و شیرکوه به شبکه سراسری موازی سازی (پارالل) می شود، می‌توان آن را بزرگ‌ترین پست استان یزد دانست که جهت مشاوره، ساخت و اجرای این پست تماما از دانش و توان متخصصین داخلی استفاده شده است.

  • در حال حاضر چند اپراتور بهره برداری از این پست را بر عهده دارند؟

در حال حاضر ۸ اپراتور، بهره برداری از این پست را بر عهده داشته و وظایف محوله را در بهترین کیفیت و ساماندهی مانور‌ها و حوادث را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهند.

باوجود حجم بالای کار در این پست، خوشبختانه با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها و دقت نظر بهره‌برداران پست یزد ۲، در دهه اخیر شاهد هیچگونه حادثه انسانی و شبه انسانی در این پست اتفاق نیفتاده و در سال ۹۹ تعداد ۱۵۵ مجوز اجازه کار و تضمین نامه ایستگاه، ۲۰۰ مجوز انجام کار بدون تضمین و ۱۸۰ کارت احتیاط در پست یزد ۲ صادر شده که در مجوز‌های مذکور بیش از ۵۵۰ مورد ورود و خروج تک نفره و گروهی ثبت شده است.

  • از ابتکارات و نوآوری های انجام شده در پست یزد ۲ توسط خودتان و همکارانتان بگویید.

برخی از مسائل جنبی انجام شده توسط همکاران و بهره برداران این پست احداث دیوار کاذب جهت پیشگیری از خطای احتمالی پیمانکار با استفاده از وسایل مازاد و ضایعاتی، ایجاد فضای سبز با استفاده از مواد دور ریختنی و ضایعاتی و در نظر گیری تانکر آب مقطر در پشت بام و لوله کشی داخل باطریخانه جهت تسهیل آبگیری باطریها و کاهش رفت و آمد‌های اضافی جهت حمل آب مقطر نیز برخی از اقدامات ابتکاری همکاران من در پست یزد ۲ هستند.

همچنین  با توجه به خرابی پی در پی لوله آب شرب پست، از لوله قدیمی و معیوب پست به عنوان مسیر لوله کشی جدید بدون نیاز به حفاری و به طول ۳۰۰ متر استفاده شد.

  • آیا تاکنون همکاران شما در پست یزد ۲ رتبه برتری کسب نموده اند؟

بله. همکاران ما در لیگ خلاقیت برگزار شده در سال ۹۶ توسط معاونت برنامه ریزی شرکت، توانستند از میان ۳۴ تیم شرکت کننده، رتبه برتر را از آن خود نمایند.