تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

تعویض بوشینگ‌های ۶۳ کیلوولت ترانسفورماتور‌های پست ترک آباد برق منطقه‌‌ای یزد

تعویض بوشینگ‌های ۶۳ کیلوولت ترانسفورماتور‌های پست ترک آباد برق منطقه‌‌ای یزد
کارشناس بهینه‌سازی تجهیزات شبکه معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌‌ای یزد از تعویض، تست و راه‌اندازی بوشینگ ۶۳ کیلوولت ترانسفورماتور‌های پست ترک‌آباد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، عبدالرحیم عزیزی با اشاره به تعویض، تست و راه‌اندازی ۸ دستگاه بوشینگ ۶۳ کیلوولت ترانسفورماتور‌های T1 و T2 پست ترک‌آباد افزود: این اقدامات در قالب پروژه‌های اصلاح و بهینه‌سازی سال ۹۹ در شرکت انجام شده است.

وی تصریح کرد: بوشینگ‌های نصب‌شده بر روی ۱۶ ترانسفورماتور شبکه فوق‌توزیع از نوع خمره‌‌ای بوده و به علت خازنی نبودن این بوشینگ‌ها و ابتدایی بودن تکنولوژی ساخت آن‌ها، راد (سر‌های سیم پیچ ترانسفورماتور) با عایق یکنواخت به ترمینال HV متصل شده و تنها نقش نگهدارنده ترانسفورماتور را ایفا می‌کنند.

عزیزی ادامه داد: بر همین اساس امکان انجام تست‌های عایقی در این بوشینگ‌ها وجود نداشته و این نوع بوشینگ‌ها فاقد قابلیت ارزیابی و پایش هستند.

همچنین فقدان موجودی بوشینگ‌های خمره‌‌ای به عنوان لوازم یدکی در انبار، دشواری تامین این بوشینگ‌ها به علت خارج شدن از خط تولید، فرسودگی و نشتی زیاد و تحمیل هزینه‌های تعمیر و نگهداری و خروج ترانسفورماتور‌ها منجر به تعریف پروژه اصلاح و بهینه سازی این نوع از بوشینگ‌ها در دفتر فنی انتقال شرکت شد.

وی با اشاره به در اولویت قرار گرفتن ترانسفورماتور‌های پست ترک آباد در این پروژه با توجه به آمار بالای خرابی آن‌ها خاطرنشان کرد: بوشینگ‌های جدید خازنی این پست از نوع NGB انتخاب شده و با در نظر گرفتن تمامی شاخص‌های محیطی و فنی ترانسفورماتور‌ها، بهینه‌سازی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نصب شدند.

عزیزی گفت: با توجه به عمر بالای ترانسفورماتور‌ها و روغن عایقی آن‌ها، همزمان با تعویض بوشینگ‌ها، عملیات تصفیه فیزیکی روغن ترانسفورماتور‌ها (سیرکولاسیون) به منظور ارتقای ولتاژ شکست روغن و حذف ذرات معلق در روغن انجام‌شده و کیفیت روغن عایقی ترانسفورماتور‌ها بهبود یافت.

کارشناس بهینه‌سازی تجهیزات شبکه معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌‌ای یزد با اشاره به اینکه بوشینگ‌های خمره‌‌ای دمونتاژ شده پس از بسته بندی مناسب، برای استفاده به عنوان لوازم یدکی سایر ترانسفورماتور‌ها به انبار شرکت منتقل شده‌‌اند، افزود: بالا بودن عمر مفید و کیفیت ساخت، مجهز بودن به ترمینال تست، امکان اندازه گیری ظرفیت خازنی و ضریب تلفات عایقی، امکان پایش آنلاین و مداوم وضعیت بوشینگ‌ها از مزایای بوشینگ‌های جدید نسبت به بوشینگ‌های خمره‌‌ای است.

dav