تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

شرکت برق منطقه‌ای یزد پیشرو در سرعت و دقت در اجرای پروژه‌ها

شرکت برق منطقه‌ای یزد پیشرو در سرعت و دقت در اجرای پروژه‌ها
گفت و گو با کارشناس پست معاونت طرح وتوسعه :

شرکت برق منطقه‌ای یزد یکی از پرکارترین دستگاه‌های اجرایی استان یزد محسوب می‌شود؛ این شرکت که در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد، اکنون‌ در سی و ششمین سال تأسیس خود با فعالیتِ خستگی‌ناپذیرِ کارکنانِ خدوم، موفق به کسب افتخارات زیادی اعم از پایداری شبکه، شاخص‌های فنی و تکیه بر اصول ایمنی شده است.

توسعه ظرفیتپست‌های انتقال و فوق توزیع یکی از مهمترین مسئولیت‌های شرکت برق منطقه‌ای است. محمدرضا حق‌جو به عنوان یکی از عوامل عملیات احداث پست در جایگاه کارشناس پست طرح وتوسعه فعالیت می‌کند و در این گفت و گو درباره تجربیات و خاطرات خود می‌گوید.

محمدرضا حق‌جو، کارشناس پست در معاونت طرح و توسعه با ۱۱ سال سابقه خدمت در شرکت برق منطقه‌ای یزد تاکنون در بخش‌های مختلف شرکت شاغل بوده است.

حق‌جو که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق است؛ می‌گوید: از زمانی که وارد شرکت برق منطقه‌ای یزد شده‌ام در واحدهای مختلفی همچون امور انتقال نیرو، امور دیسپاچینگ و مجری طرح پست فعالیت کردم.

** نظرات من درباره شرکت برق منطقه‌ای

او شرکت برق منطقه‌ای را در مقایسه با سایر ارگان‌ها، ارگانی نظام‌مند و بر اساس برنامه‌ریزی دقیق، می‌شناسد.

وی درباره چالش‌های شرکت به موضوع پیک‌بار برق تابستان اشاره و می‌گوید: اوایل که در شرکت مشغول به کار شدم چالش مدیریت مصرف زیاد مطرح نبود، پس از چند سال و همزمان با مشغول شدن من در دیسپاچینگ به تدریج موضوع مدیریت مصرف در تابستان مطرح شد و کار پر فشاری در ایام پیک‌بار که نیازمند سرعت و فشردگی کار است به تدریج رخ‌نمایی کرد و هر سال جدی‌تر و پراهمیت‌تر گردید.

اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که هر چند باید مدیریت مصرف را دنبال کنیم ولی لازم است برای تامین برق، بیشتر نیز تلاش کنیم. بنابراین برای پیش‌بینی و جلوگیری از مشکلاتی که در آینده ممکن است با آنها روبرو شویم باید با همکاری دیگر شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو، توسعه شبکه و برنامه‌ریزی برای تامین و انتقال برق را در اولویت اقدامات قرار دهیم.

**مسئولیت پر دغدغه و حساس

این کارشناس معاونت طرح و توسعه درباره شغل فعلی خود می‌گوید: مسئولیت معاونت طرح و توسعه، اجرای پروژه‌های جدید مرتبط با انتقال برق است. ساختار این معاونت متشکل از چند مجری طرح خط و چند مجری طرح پست بوده که هر مجری در زیر مجموعه خود چند کارشناس خط و پست را مدیریت می‌کند و اینجانب هم اکنون در جایگاه کارشناس پست هستم.

وی درباره روند کاری این واحد، توضیح داد: پس از تصویب یک پروژه در شرکت و طی شدن مراحل اولیه لازم، پروژه به معاونت طرح و توسعه ابلاغ می‌شود و این واحد فعالیت‌های پروژه اعم از انتخاب مشاور، برگزاری کارگاه مهندسی ارزش، برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار، خرید تجهیزات مورد نیاز برای احداث پست و مدیریت اجرای کل پروژه را با همکاری واحدهای مرتبط برعهده دارد که در همه مراحل، کارشناس پست نقش پررنگی دارد. تعدد قراردادها و همکاری با تعداد زیادی از مشاوران و پیمانکاران از سختی‌ها و جذابیت‌های این شغل هست.

حق‌جو بیان می‌کند: سال‌های ابتدایی که وارد شرکت برق منطقه‌ای شدم کارشناس شیفت بهره‌برداری بودم و در پست ۲۳۰ شمال و پست یزد یک خدمت کردم، مدتی بعد به دیسپاچینگ منتقل شدم و در شیفت دیسپاچینگ انجام وظیفه نمودم. پس از آن، مدتی در امور دیسپاچینگ، کارشناس اسکادا و تله متری بودم و اکنون هم در معاونت طرح و توسعه، واحد مجری پست مشغول به کار هستم.

آنچه در معاونت طرح و توسعه نسبت به دیگر واحدها خیلی محسوس هست سرعت و حجم کار بسیار زیاد است.

وی سرعت بالا و حجم زیاد کار را بارزترین ویژگی شغل خود می‌داند و در این باره، می‌گوید: احداث پست، جبهه‌های کاری و درگیری بسیار زیادی دارد و با توجه به ضرورت و نیاز برق منطقه به پست‌های درحال احداث، معمولا زمان‌ها بسیار فشرده است و یک پست با آن همه مشکلات باید در مدت زمان کوتاهی در حدود کمتر از ۱۸ ماه اجرا ‌و برقدار شود و این مورد سختی و حساسیت کار را بیشتر می‌کند.

خوشبختانه در شرکت برق منطقه‌ای یزد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و روندهای پیاده شده برای کنترل پروژه، پروژه‌ها با سرعت بسیار خوب و کیفیت عالی پیش می‌رود که این مهم با تلاش شبانه‌روزی همکاران معاونت و با تعامل بسیار خوب با پیمانکاران و مشاورین و دیگر واحدهای مرتبط با پروژه از جمله معاونت بهره‌برداری و معاونت مالی پشتیبانی به دست آمده است.

حق‌جو به مدیریت مناسب در حوزه مالی شرکت برق منطقه‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید: شرکت برق منطقه‌ای یزد در زمینه مالی پروژه‌ها عملکرد بسیار خوبی دارد و مطالبات پیمانکاران در موعد مقرر پرداخت می‌شود به نحوی که در بین پیمانکارانی که تجربه کار با شرکت برق منطقه‌ای یزد و دیگر شرکت‌ها را داشته‌اند، این رفتار زبانزد است.

*** خاطره‌ای که افتخار آفرین شد

این کارشناس پست، درباره خاطره‌ای سخن می‌گوید که سند افتخاری برای شرکت برق منطقه‌ای یزد است، او بیان می‌کند: شرکت چادرملو در سال ۱۴۰۲ قراردادی برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با یکی از شرکت‌های بزرگ پیمانکاری کشور داشت که مقرر شده بود تا ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۳، فاز اول کار را به پایان برساند ولی در نیمه‌ی راه با توجه به حجم بالای کار و فشردگی زمان تا مهلت تعیین شده برای سنکرون کردن نیروگاه با شبکه، متوجه شدند عملیات اتصال نیروگاه به پست بالادست در زمان باقی‌مانده شدنی نیست؛ لذا این کار را به شرکت برق منطقه‌ای یزد سپردند.

این شرکت در اواسط اسفند ماه سال گذشته کار را بر عهده گرفت و با همکاری معاونت‌ها و بخش‌های مختلف شرکت در بازه‌ی زمانی بسیار کوتاهی، اقدامات لازم برای اتصال نیروگاه به پست سرو را به اتمام رساند، که این سرعت کار برای آن شرکت‌ مطرح پیمانکاری هم قابل باور نبود. این کار بزرگ تنها با تلاش، پشتکار و هماهنگی بی‌نظیر تمامی عوامل دخیل در پروژه از معاونت طرح و توسعه، معاونت بهره‌برداری و معاونت مالی و پشتیبانی شرکت به سرانجام رسید.

این کار بزرگ باعث شد برای تامین برق مطمئن، ظرفیت نامی ۱۸۰ مگاوات نیروگاه جدید در استان یزد، قبل از تابستان و شروع پیک بار سال ۱۴۰۳ به شبکه برق کشور اضافه شده و با توجه به ناترازی که در شبکه داریم، سهمی در کم کردن خاموشی‌های تابستانه داشته باشد.

**سختی کار هم داریم

در تمامی واحدهای شرکت، کمبود نیرو وجود دارد و وضعیت معاونت طرح و توسعه با توجه به حجم بالای کار از این جهت بغرنج‌تر است. تعدد قراردادها و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات هر قرارداد و مدیریت بدون حاشیه آنها به گونه‌ای که هم مشکل حل شود و هم کار با توقف روبرو نشود، سختی بسیار زیادی دارد.

تعداد زیاد پیمانکاران و مشاوران و سختی‌های تعامل با هر کدام و برآوردن انتظاراتی که آنها از این واحد دارند در کنار بقیه وظایفی که باید به صورت روتین انجام شود از سختی‌های هر روزه ی این شغل است. با این وجود همه همکاران با تمام توان خود سعی می‌کنند علاوه بر پیشبرد بهینه و مدیریت بسیار خوب پروژه‌ها، از تاخیر در برنامه‌های تعیین شده نیز جلوگیری نمایند.