تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

بازدید مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد از «خانه سبز» محصول همکاری صنعت برق با دانشگاه

بازدید مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد از «خانه سبز» محصول همکاری صنعت برق با دانشگاه
در بازدید مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد از پروژه تحقیقاتی خانه سبز مطرح شد: «خانه سبز» پروژه مشترک صنعت برق و دانشگاه یزد

مدیرعامل، معاون برنامه‌ریزی و جمعی از مدیران شرکت برق منطقه‌ای یزد و رئیس و مسئولان دانشگاه یزد از مراحل پیشرفت کار اولین پروژه پژوهشی ساخت «خانه سبز» دیدار کردند.

در این دیدار محمدحسن صباغزادگان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد این پروژه تحقیقاتی را محصول همکاری و تعامل خوب و سازنده صنعت برق با دانشگاه یزد دانست و افزود: لازم است از این ایده که با شرایط اقلیمی استان سازگاری دارد؛ نهایت استفاده شود. ضمنا می‌توان این الگو را برای سایر اقلیم‌های کشور طراحی و پیشنهاد داد.

وی اظهار داشت: احساس خنکی مطبوع در مجاورت دیوارهای گلین و بدون استفاده از تجهیزات خنک کننده؛ کاملا محسوس است و به عنوان مقایسه در ساختمان اداری شرکت؛ نمی‌توان بدون وسایل خنک‌کننده به چنین رضایتی رسید.

در ادامه این دیدار دکتر محمدصالح اولیاء رئیس دانشگاه یزد گفت: دانشگاه یزد برای تحویل موقت پروژه، گزارشی را در چهارفصل معماری، سازه، برق و تاسیسات در اختیار ناظر قرار می‌دهد.

وی افزود: برای اندازه‌گیری کمیت‌های مختلف و بررسی میزان تحقق اهداف پروژه در زمینه صرفه‌جویی انرژی نیازمند برنامه‌ریزی پژوهشی مجزایی هستیم؛ علاوه بر آن  با استفاده از پتانسیل سایر دانشکده‌ها مانند دانشکده مهندسی صنایع برای سایر ابعاد تحقیقاتی این پروژه مانند توجیه اقتصادی، فعالیت‌های تحقیقاتی دیگری تعریف خواهد شد.

دکتر اولیاء اضافه کرد: تدوین مستندات مربوط به دانش پروژه و ثبت آن، از اولویت‌های کاری ادامه پروژه خواهد بود.

محمدمهدی جاودانی معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز تاکید کرد: پس از تحویل موقت، با بهره‌برداری مشترک دانشگاه و شرکت‌ برق منطقه‌ای یزد، انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مرتبط در طول یکسال انجام شود.

دکتر محمدحسین آیت‌اللهی مجری و محقق پروژه پژوهشی خانه سبز،  با اشاره به شرایط دشوار ساخت و اجرای این پروژه به دلیل ناشناخته بودن کار برای پیمانکاران، تصریح کرد: محاسبات طراحی و نیز عملیات ساخت با حساسیت زیاد انجام‌ شده است و نشان می‌دهد که پروژه به اهداف پژوهشی خود رسیده است.

امیر شریف‌یزدی، مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه­ای یزد، با توجه به استانداردهای فعلی خانه‌سازی، اهمیت اخذ کد برای احیا و تکثیر خانه‌های خاک‌پایه را یادآور شد.

شایان‌ذکر است، در پروژه خانه سبز که نمونه‌ای از  معماری گلین می­باشد، با رعایت جهت جنوب برای دریافت بیشینه انرژی در زمستان و سایه مناسب در تابستان (برای سرمایش) ساخته شده است و همچنین از کانال‌های تهویه، دیوار ترومب، بادکش و بادگیر و ویژگی زمین پناه بودن برای تهویه طبیعی و تعدیل دما استفاده‌شده است.

در خاتمه مقرر شد علاوه بر تجهیز خانه برای استقرار و سکونت، به منظور اندازه‌گیری‌های پژوهشی به مدت یک‌سال بهره‌برداری مشترک توسط مرکز پژوهش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد و نمایندگان مجری طرح صورت پذیرد.