تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

عملکرد دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات برق منطقه‌ای یزد در سال ۱۴۰۱

عملکرد دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات برق منطقه‌ای یزد در سال ۱۴۰۱
مدیر دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات شرکت برق منطقه‌ای یزد، عملکرد این دفتر را در گفتگو با دفتر روابط عمومی شرکت تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، جهت تشریح عملکرد دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات شرکت، مصاحبه‌ای با حمید زارع مدیر این دفتر انجام شد که در ادامه می‌خوانیم:

  • عملکرد دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات شرکت برق منطقه‌ای یزد در سال ۱۴۰۱ شامل چه مواردی بوده است؟

با تلاش بی‌وقفه کارشناسان دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات شرکت برق منطقه‌ای یزد،‌ در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰ پرونده در حوزه‌های مختلف دعاوی حقوقی، دعاوی کیفری، مستندسازی، تصرف، تملک اراضی، حفاظت از حریم، پیشگیری از تجاوز به حریم و رفع موانع و تجاوزهای انجام‌شده به حریم خطوط فوق توزیع و انتقال شرکت انجام‌شده است.

علاوه بر این مواردی همچون اخذ پروانه احداث بنا، احداث دیوار و پایان کار، اخذ سند مالکیت اموال غیرمنقول، تکمیل و به‌روز رسانی سامانه‌های تکلیف شده از سوی دستگاه‌هایی نظارتی فرادستی مانند سامانه سادا و سامانه حقوقی نیز در سال گذشته توسط همکاران این دفتر انجام‌شده است.

  • در سال ۱۴۰۱ در حوزه دعاوی و پرونده‌های ارجاعی چه دستاوردی حاصل شد؟

دعاوی حقوقی و پرونده‌های ارجاعی به دادگاه، اولویت نخست برای دفتر حقوقی شرکت بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در مجموع در این سال توانستیم ۵۲ رأی از مراجع مختلف قضایی اخذ کنیم.

  • در زمینه نقض حریم چه اقداماتی در دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات شرکت انجام‌شده است؟

در سال گذشته بیش از ۵۰ مورد نقض حریم خطوط انتقال و فوق توزیع به این دفتر اعلام شد که صدور اخطار، مراجعه و رفع تجاوز حریم بر عهده دفتر حقوقی است. برای اینکه بتوانیم کمترین تنش‌های اجتماعی را در اجرای کار و انجام وظایف این دفتر انجام بدهیم، مذاکره و حل مسالمت‌آمیز مسئله را در دستور کار قرار داده‌ایم.

درمجموع در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۵ مورد نقض حریم چه از طریق مراجع قضایی یا اخذ حکم تخریب یا از طریق مذاکره،‌ اقناع و با همکاری مالکین و متصرفین رفع شده و بقیه موارد نیز در مراجع قضایی در دستور کار همکاران این دفتر است.

  • اطلاع‌رسانی در خصوص رعایت حریم خطوط برق تا چه میزان مورد توجه دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات است؟

با توجه به اهمیت بالای حریم خطوط، آگاه‌سازی جامعه و مردم یکی از اولویت‌های مهم ما است؛ چراکه بسیاری از تجاوزهای انجام‌شده به حریم خطوط، ناشی از عدم آگاهی و اطلاع مردم از قوانین و مقررات است که با همراهی دیگر بخش‌های شرکت، اطلاع‌رسانی در این زمینه به‌خوبی انجام‌شده است.

یکی دیگر از اقدامات این حوزه هماهنگی با معاونت پیشگیری از جرم دادگستری یزد برای ارسال پیامک هشدار و آگاه‌سازی برای حدود ۳۰۰ هزار مشترک تلفن همراه است که این مهم نیز سه بار انجام شد.

تهیه بروشورهای آگاه‌سازی، توزیع در محافل و نمایشگاه‌های مرتبط، چاپ و تهیه بنرهای اطلاع‌رسانی در زمینه قوانین، محدودیت‌ها و اهمیت رعایت حریم برق و نصب این بنرها در مناطقی که بیشتر در معرض عبور شبکه‌های فوق توزیع و انتقال هستند نیز از دیگر اقدامات همکاران دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات شرکت در سال ۱۴۰۱ است.

  • دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات در زمینه وصول مطالبات معوقه این شرکت چه اقداماتی انجام داده است؟

یکی از حوزه‌های کاری این دفتر، تلاش در جهت وصول مطالبات معوقه شرکت است و درصورتی‌که وصول مطالبات از شرکت‌ها و مشترکین با چالش مواجه شود، موضوع به دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات شرکت ارجاع شده و موارد از طریق سازوکارهای اداری، ثبتی و یا حقوقی پیگیری شده و مطالبات شرکت برق منطقه‌ای یزد از این طریق استیفا می‌شود.

  • در سال ۱۴۰۱ چه اقدامات مهم دیگری در دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات شرکت انجام‌شده است؟

اخذ ۸ پروانه احداث بنا، پیگیری اخذ سند مالکیت ۲۸ ملک شرکت، تغییر بهره‌بردار و انجام مراحل پیگیری اخذ سند پست ۴۰۰ کیلوولت یزد یک، پیگیری اخذ سند مالکیت تفکیکی واحدهای آپارتمانی نیروگاه شهید زنبق، به‌روزرسانی پرونده‌های مستندسازی سامانه سادا، انتشار ۱۲ فقره آگهی دو نوبتی احداث خطوط جدید و پیگیری موضوع در ادارات مختلف؛ برخی از مهم‌ترین اقدامات این دفتر در سال ۱۴۰۱ بوده است.

برگزاری جلسات متعدد دادگاه در مراجع مختلف، تلاش برای استفاده از بهترین راهکارها و مستدل‌ترین روش‌های پیگیری موضوعات، تعامل با کانون وکلای دادگستری برای نیاز همکاران شرکت در حوزه‌های مختلف، نمایندگی هسته گزینش توانیر و انجام فرایندهای مربوط به جذب، تبدیل وضعیت و ارتقاء همکاران و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی با همکاری دیگر واحدهای شرکت، مسئولیت گروه تحقیق هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری، مسئولیت کمیته سلامت اداری و دبیری کمیته انضباطی کار شرکت نیز برخی دیگر از حوزه‌های کاری دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات در سال گذشته است.

  • اقدام و دستاورد شاخص این دفتر در سال گذشته را به‌طور مختصر بیان فرمایید.

یکی از اقدامات شاخص دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات در سال ۱۴۰۱، تدوین و نهایی شدن ۱۱ روش اجرایی با هماهنگی دفتر بهره‌وری شرکت در موضوعات مختلف حقوقی،‌ ثبتی و اجرایی بود.

همچنین در این سال استاندار یزد از عملکرد مناسب همکاران دفتر حقوقی قدردانی کرده و علاوه بر این؛ با انجام اطلاع‌رسانی‌های حوزه حریم خطوط، میزان گزارش‌های دریافتی در خصوص تجاوز به حریم خطوط انتقال و فوق توزیع کاهش و استعلام حریم نیز افزایش‌یافته است.