تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

برق منطقه‌ای یزد از دیدگاه کارکنان (قسمت اول)

برق منطقه‌ای یزد از دیدگاه کارکنان (قسمت اول)
برق منطقه‌ای یزد از دیدگاه کارکنان (قسمت اول)

بهره‌برداری از پست‌ها و تجهیزات برق یک شغل استراتژیک، راهبردی، تعیین‌کننده، حساس و حیاتی است که عملکرد صحیح در این شغل نقش بسزایی در تأمین برق مطمئن و پایدار استان و کشور دارد.

به‌منظور آشنایی بیشتر با شغل بهره‌برداری و همکاران فعال در این حوزه،‌ مصاحبه‌ای با بهره‌بردار شرکت برق منطقه‌ای یزد انجام شد که در ادامه می‌خوانیم:‌

  • لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.

حسین حاجی حسینی هستم و در حال حاضر به‌عنوان کارشناس بهره‌برداری پست یزد دو در شرکت برق منطقه‌ای یزد فعالیت می‌کنم.

  • سابقه فعالیت خودتان در شرکت برق منطقه‌ای یزد را بفرمایید.

من از سال ۱۳۸۶ در شرکت برق منطقه‌ای یزد در حال انجام‌وظیفه هستم و از سال ۱۳۹۲ نیز به‌صورت پیمانی به استخدام این شرکت درآمدم و مدت ۱۲ سال است که در پست یزد دو فعالیت دارم. قبل از این نیز در پست‌های امام شهر، شرق، ۲۳۰ شمال و فیض‌آباد خدمت کرده‌ام.

  • بهره‌برداری از دیدگاه شما چه تعریف یا ویژگی خاصی دارد؟

بهره‌برداری از پست‌ها و تجهیزات برق یکی از مشاغل حیاتی است که نقش مهمی در پایداری شبکه برق کشور دارد؛ اپراتور شخصی است که وظیفه بهره‌برداری در شرایط عادی و غیر عادی و بحرانی شبکه و همچنین انجام مانور های برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده در شرایط حادثه را مطابق دستورالعمل های ثابت بهره برداری و با رعایت اصول ایمنی به بهترین نحو ممکن و به صورت ایمن انجام دهد.

ازنظر من یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین لحظات این شغل زمانی است که حادثه‌ای رخ می‌دهد و در این موقعیت حتی ثانیه‌ها هم بسیار حائز اهمیت هستند. در چنین مواقعی بهره‌برداران می‌بایست خودشان و شرایط را در کمتر از یک دقیقه مدیریت کنند تا بهترین عملکرد را در زمان حادثه داشته باشند.

  • فرایند کاری خودتان را از ابتدای ورود به پست بفرمایید.

شغل بهره‌برداری به‌صورت نوبت‌کاری است و در پست یزد دو در هر نوبت دو نفر به‌صورت چهار شیفت خدمت می‌کنند. مهم‌ترین نکته در زمان ورود به محل کار، وقت‌شناسی و آن تایم بودن است. در ابتدای ورود به پست با همکاران خودمان که در پست بوده‌اند در مورد اتفاقات همان روز صحبت می‌کنیم. علاوه بر این، اتفاقات شیفت قبل در دفتر گزارش روزانه ثبت‌شده است که این گزارش‌ها نیز مطالعه می‌شوند.

در ابتدای شیفت‌کاری، بازدیدهای روزانه مطابق دستورالعمل انجام می‌شود و دمای ترانسفورماتورها نیز به‌طور هم‌زمان یادداشت می‌شوند. در پست یزد دو ۸ ترانسفورماتور و ۲ راکتور داریم که باید هر ۴ ساعت یک‌بار دمای آن‌ها یادداشت و ثبت شوند. پس‌ازآن نیز فرم‌های مربوطه تکمیل می‌شوند و اگر مجوز یا مانوری داشته باشیم انجام می‌دهیم. پایش شبکه و بار خطوط به‌طور مداوم نیز از دیگر وظایف ما در پست است و علاوه بر این بازدیدهای هفتگی، بازدیدهای ماهیانه و تهیه آمار ماهیانه نیز به‌طور کامل انجام می‌شود.

  • چه توصیه‌ای به همکاران بهره‌بردار خودتان در دیگر پست‌های شرکت برق منطقه‌ای یزد دارید؟

همان‌طور که قبلاً هم گفتم عملکرد صحیح در زمان حادثه یکی از ارکان اصلی شغل اپراتوری است که پیشنهاد می‌کنم در صورت رخداد حادثه در پست، همکاران در ده ثانیه اول برای افزایش تمرکز و بهبود عملکرد خودشان نفس عمیق بکشند، اضطراب خودشان را کنترل کنند و علاوه بر مدیریت استرس و زمان، با بهترین عملکرد در شرایط بحرانی رفتار کنند.

  • خاطره یا رخداد خاصی از دوران کاری خودتان دارید؟

بله، سال ۹۸ زمانی که در پست یزد دو مشغول به فعالیت بودم؛ صدای غیرعادی کمی در قسمت پشت تابلوهای برق شنیدم و وقتی به سمت منبع صدا رفتم متوجه شدم تابلوی حفاظت رله در آستانه آتش گرفتن است که سریعاً با کپسول آتش‌نشانی آتش را خاموش کردم و از ایجاد حادثه و خسارت جدی برای شبکه جلوگیری کردم.

  • شغل شما چه چالش‌هایی دارد؟

با توجه به اینکه در این محدوده حدود ۳۰ نفر از پرسنل شرکت فعالیت دارند؛ یکی از چالش‌ها و نیازهای اساسی ما در این پست و دیگر پست‌های این منطقه، نیاز به پایگاه سیار اورژانس در مواقع اضطراری است. چراکه در مواقع اورژانسی ما باید به اورژانس نیروگاه مراجعه کنیم و لازم است برای دسترسی مناسب‌تر به اورژانس در شرایط موردنیاز اقدامی صورت گیرد.

آلودگی بالای منطقه با توجه به مجاورت با شهرک فولاد و همچنین هم‌زمانی بازدیدهای ماهیانه با مانورها و مجوزها هم از دیگر چالش‌های این حوزه است.