تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

تشریح امنیت سایبری در شرکت برق منطقه‌ای یزد

تشریح امنیت سایبری در شرکت برق منطقه‌ای یزد
مدیر دفتر فناوری ارتباطات و مدیریت اطلاعات شرکت برق منطقه‌ای یزد، از پیشرفت صنعت برق و برق منطقه‌ای یزد در حوزه امنیت سایبری خبر داد.

مدیر دفتر فناوری ارتباطات و مدیریت اطلاعات شرکت برق منطقه‌ای یزد، از پیشرفت صنعت برق و برق منطقه‌ای یزد در حوزه امنیت سایبری خبر داد.

داود محمدی مدیر دفتر فناوری ارتباطات و مدیریت اطلاعات شرکت برق منطقه‌ای یزد، در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی برق منطقه‌ای یزد، در خصوص اقدامات زیربنایی و زیرساختی فناوری اطلاعات خصوصاً در مواقع حساس برای پشتیبانی از فعالیت‌های شرکت، گفت: چالش فناوری اطلاعات در دوره فعلی، امنیت سایبری است، به طوری که در سال میلادی جاری حملات سایبری ۸۰ درصد از لحاظ تعداد و تنوع، افزایش داشته است.
محمدی با بیان پیشرفت صنعت برق در حوزه امنیت سایبری، عنوان کرد: با توجه به ارزیابی و بررسی‌های فنی سازمان‌های بالادستی همچون پدافند غیرعامل و مرکز امنیتِ سازمان فناوری اطلاعات (اَفتا)، صنعت برق از وضعیت مناسبی‌ در حوزه فناوری اطلاعات برخوردار میباشد.
وی با تأکید بر اینکه امنیت سایبری در شرکت‌های برق منطقه‌ای متوازن بوده، افزود: صنعت برق به دلیل ابلاغ متمرکز دستورالعمل‌ها و استانداردهای امنیت اطلاعات، همچنین ارزیابی و ممیزی مستمر آن، دارای جایگاه مناسب و قابل دفاع در حوزه امنیت سایبری است.
محمدی در توضیح وضعیت‌های سایبری و واکنش واحد فناوری اطلاعات شرکت در موقعیت‌های گوناگون، تصریح کرد: وضعیت سفید، زرد، نارنجی و قرمز وضعیت‌های تعریف‌شده سایبری هستند که بر اساس حسگرها، توسط سازمانهای بالادستی ابلاغ می‌گردند و ورود و خروج سامانه‌ها و شبکه‌ها نیز از سوی توانیر کنترل و پایش می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تحولات سیاسی و اجتماعی در رنگ‌بندی وضعیت سایبری مؤثر هستند، گفت: برگزاری کارگروه مقابله با حوادث امنیتی در شرکت برق منطقه‌ای یزد با فعالیت در حوزه اداری و صنعتی(IT,OT) تحت مدیریت معاونتهای بهره‌برداری و برنامه‌ریزی شرکت به عنوان اولین اقدام آماده‌ باش در زمان حملات سایبری است.
وی سایر اقدامات پس از وضعیت‌های مهم و حساس سایبری را، تغییر وضعیت اینترنت شرکت‌ دانست و افزود: در وضعیت نارنجی و قرمز، فقط اینترنت داخل کشور فعال هست و همکاران می‌توانند از اینترنت ایران استفاده کنند.
محمدی یکی از اقدامات حوزه فناوری اطلاعات را خریداری سامانه جداساز اینترنت از شبکه اداری برای دسترسی سریعتر، ایمن‌تر به اینترنت در همه وضعیت‌های سایبری، عنوان و اظهار کرد: سامانه نرم‌افزاری بومی خریداری و نصب‌شده که به صورت منطقی اینترنت را از شبکه رایانه ای شرکت جدا می‌کند. وی گفت: هم ‌اکنون ۱۵۰ کاربر از این سامانه استفاده می‌کنند و در تلاش هستیم تا پایان سال همه رایانه‌های شرکت را به سامانه نرم‌افزاری یاد شده متصل کنیم.
محمدی، مدیریت ارتباط برون‌سازمانی را یکی دیگر از اقدامات واحد فناوری اطلاعات پس از تغییر وضعیت‌های سایبری مربوط به دو دسته مشاوران و پیمانکاران عنوان کرد و افزود: زیرساخت لازم جهت دورکاری پرسنل شرکت تأمین شده است که با مجوز مراکز بالادستی در زمان وضعیت نارنجی سایبری اجرا می‌گردد.
مدیر دفتر فناوری ارتباطات و مدیریت اطلاعات شرکت برق منطقه‌ای یزد، درباره وضعیت فناوری اطلاعات شرکت از نظر سخت‌افزاری نیز افزود: از نظر سامانه‌های پشتیبانِ اطلاعات نسبت به سایر شرکت‌های برق منطقه‌ای وضعیت خوبی داریم، به طوری که سرویس‌دهنده‌ها و تجهیزات پشتیبانی داده در سطوح مختلف تأمین شده و به صورت آنلاین و آفلاین فعال هستند. همچنین تجهیزات جایگزین در مواقع ضروری، در بخش شبکه و تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات و گلوگاهی نیز تأمین شده است.
محمدی اجرای مجازی‌سازی ایستگاه‌های کاری برای اولین بار در شرکت برق منطقه‌ای یزد را یک عملکرد مؤثر در جهت صرفه جویی در منابع و انرژی عنوان کرد و گفت: این اقدام در دورکاری و حفظ امنیت نیز بسیار موثر است.
مدیر دفتر فناوری ارتباطات و مدیریت اطلاعات شرکت برق منطقه‌ای یزد افزود: شرکت توانیر در حال برنامه ریزی برای پیاده‌سازی استانداردهای امنیت سایبری با عنوان سیستم مدیریت امنیت اطلاعات(ISMS) در همه شرکت‌های برق منطقه‌ای است.‌ بر همین اساس دفتر فناوری ارتباطات و مدیریت اطلاعات شرکت برق منطقه‌ای یزد برای راه‌اندازی مرکز عملیات امنیت شرکت (SOC) اقدام کرده است.
وی اظهار داشت در آینده نزدیک مرکز عملیات امنیت در صنعت برق استان و در صورت موافقت شرکتها برای صنعت آب و برق راه‌اندازی می‌گردد.
محمدی نیروی کار ماهر را از جمله ارکان مهم در بخش فناوری ارتباطات و مدیریت اطلاعات دانست و بیان کرد: پایش و رصد ۲۴ ساعته رخدادهای امنیتی، جهت پیشگیری و عادی‌سازی بعد از مشکل، در کوتاه‌ترین زمان، مستلزم نیروی انسانی متعهد و متخصص است.