وظایف روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت ارشد سازمان است که به دلیل نیازهای سازمانی، برای واحد مستقل تعریف شده است تا بتواند بهطور تخصصی این نیازها را برآورده سازد. این واحد از ۴ دهه گذشته به سازمانهای ایرانی اضافه گردید.
علاوه بر این، ماهیت شغلی روابط عمومی نیازمند تعاملات متعدد با مخاطبین درون و برونسازمانی است و بر اساس تحقیقات منتشرشده طی سالهای اخیر، شغل روابط عمومی که بهعنوان هنر هشتم نیز شناخته میشود، جز ده شغل پراسترس جهانی رتبهبندی شده است.
بهمنظور تبیین اقدامات و فعالیتهای انجامشده در دفتر روابط عمومی شرکت برق منطقهای یزد در سال ۱۴۰۱، مصاحبهای با مجید دهقان، مدیر این دفتر تهیه شد که در ادامه میخوانیم:
اطلاعرسانی در شرکت برق منطقهای یزد به دو صورت تهیه اخبار سازمان و اطلاعرسانی یا آگاهسازی در خصوص مدیریت مصرف انرژی صورت میگیرد. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۹۰ خبر، مصاحبه، یادداشت و گزارش مکتوب در دفتر روابط عمومی شرکت تولید و منتشر شد.
انتشار اخبار در سایتهای مربوط به شرکت، تعامل با رسانهها برای پوشش اخبار، تهیه ۱۲ شماره پیک برق یزد بهصورت ماهیانه، برگزاری نشست خبری مدیرعامل و اصحاب رسانه، رصد روزانه اخبار مرتبط با صنعت آب و برق استان و کشور و تهیه مصاحبههای تخصصی با همکاری خبرنگاران رسانههای مطرح استان ازجمله فعالیتهای این دفتر در سال ۱۴۰۱ در حوزه خبر است.
انتشار ۲۵۴ محتوای مدیریت مصرف در شبکههای اجتماعی، اجرای برنامههای تعاملی برای آموزش مدیریت مصرف ازجمله برگزاری نشستهای متعدد نظیر: روابط عمومیهای صنعت آب و برق، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، دیدار با نماینده ولیفقیه در استان ، شورای انسجامبخشی مدیران عامل و مدیران روابط عمومی صنعت آب و برق؛ برخی از این فعالیتها است.
علاوه بر این انجام تبلیغات محیطی در زمینه مدیریت مصرف در سطح شهر، تهیه ۱۰ مصاحبه و گزارش خبری صداوسیما و تهیه کلیپهای مدیریت مصرفی نیز از دیگر عملکردهای این دفتر است.
در سال ۱۴۰۱ ضمن تشکیل کارگروههای تخصصی و انجام هماهنگی با واحدهای مربوطه، نظرسنجیهای متعددی توسط دفتر روابط عمومی شرکت انجام شد که نظرسنجی از: بازنشستگان، طرح مدیریت مصرف خانه به خانه، اردوی خانوادگی کویرنوردی، جشن انقلاب، رویداد مسابقه معرفی کتاب صنعت آب و برق؛ از موضوعات نظرسنجیهای انجامشده است. علاوه بر این انجام رضایتسنجی کارکنان در آبان ماه و رضایتسنجی مشترکین در دیماه نیز از این اقدامات است.
کسب دو رتبه برتر در ارزیابی روابط عمومیهای وزارت نیرو در محورهای «ارتباط تعاملی» و «فضای مجازی» و کسب امتیاز کامل شاخصهای جشنواره شهید رجایی؛ ازجمله مهمترین دستاوردهای سال ۱۴۰۱ است که این دستاوردها را مرهون تلاش همکاران این دفتر هستیم.
برگزاری مسابقه معرفی کتاب صنعت آب و برق استان یزد، برگزاری نشست شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان با موضوع مدیریت مصرف آب و برق، هماهنگی تشکیل نشست هماندیشی مدیران ارشد صنعت آب و برق استان با ائمه جمعه با موضوع مدیریت مصرف آب و برق با مشارکت شرکتهای زیرمجموعه وزارت نیرو در استان و همچنین تشکیل نشست شورای روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی استان با موضوع مدیریت مصرف برق و گاز با همکاری شرکتهای صنعت برق و شرکت گاز استان، ازجمله فعالیتهای فرا سازمانی این دفتر است.
در شرکت برق منطقهای یزد کارگروه کتابخوانی بهمنظور برنامهریزی و توسعه فعالیتهای این حوزه تشکیلشده و دو مسابقه معرفی کتاب بین کارکنان و خانوادههای کارکنان شرکت برق منطقهای یزد در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ برگزار شد.
با استفاده از تجربیات دو مسابقه برگزارشده، در سال ۱۴۰۱ برای برگزاری این مسابقه بین کارکنان وزارت نیرو در استان یزد، برنامهریزی شد که خوشبختانه این مسابقه نقش مناسبی در جلب مشارکت و ترویج فرهنگ کتابخوانی همکاران، فرزندان و خانوادههای همکار صنعت آب و برق داشته است.
علاوه بر این تولید پادکستهای صوتی با مشارکت همکاران، ایجاد و توسعه کتابخانه دیجیتال با منابع چندرسانهای، انتشار پادکستهای معرفی کتاب بهصورت ماهیانه برای کارکنان و بهروزرسانی منابع فیزیکی کتابخانه با کتابهای موردنیاز واحدهای مختلف سازمان نیز توسط همکاران دفتر روابط عمومی انجامشده است.
بررسی و پاسخگویی به شکایات یکی از اقدامات همکاران این دفتر در سال گذشته است که بر این اساس، کنترل، پایش و پاسخگویی به شکایات ارسالشده به شرکت از طریق دو بستر سامد و سمات انجام شد که درنتیجه این امر، ۱۵۹ درخواست از طریق درگاه سامد و ۸ درخواست در سامانه سمات و با همکاری دیگر معاونتها و دفاتر پاسخ داده شد.
همکاری در برگزاری مراسمهای مختلف ازجمله مراسم افتتاح ۱۱ پروژه صنعت برق استان در سفر رئیسجمهور، استقرار میز ارتباطات مردمی وزارت نیرو در مجتمع ورزشی زنبق همزمان با سفر رئیسجمهور، برگزاری جشن انقلاب و جشن تکلیف فرزندان کارکنان؛ برخی از این فعالیتها است.
علاوه بر این، بهروزرسانی و مدیریت سامانه پیامکی شرکت، ارسال ۱۰۴ هزار و ۸۵۸ پیامک با موضوعات و مناسبتهای متنوع و ارسال دو مرحله پیامک انبوه اخطار حریم شبکههای برق با هماهنگی دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات شرکت شامل حدود ۲۶۳ هزار پیامک در مرحله اول و حدود ۲۶۶ هزار پیامک در مرحله دوم، نیز در سال گذشته انجام شد.