تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

تشریح اقدامات آگاهی بخشی عمومی از قوانین و ضوابط حریم خطوط در سال گذشته

تشریح اقدامات آگاهی بخشی عمومی از قوانین و ضوابط حریم خطوط در سال گذشته
مسئولیت اجتماعی و عملکرد فرهنگی دفتر حقوقی شرکت برق منطقه‌ای یزد در سال ۱۴۰۲ با موضوع رعایت حریم خطوط انتقال‌ و فوق‌توزیع که مورد تقدیر توانیر قرار گرفت، تشریح شد.

مسئولیت اجتماعی و عملکرد فرهنگی دفتر حقوقی شرکت برق منطقه‌ای یزد در سال ۱۴۰۲ با موضوع رعایت حریم خطوط انتقال‌ و فوق‌توزیع که مورد تقدیر توانیر قرار گرفت، تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، رضا سامعی سرپرست دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایت شرکت برق منطقه‌ای یزد با تأکید بر اینکه «رعایت حریم قانونی خطوط انتقال و فوق‌توزیع برای تمامی مالکان و متصرفان اراضی واقع در مسیر خطوط الزامی است و هرگونه ساخت و ساز در حریم شبکه‌های فشار قوی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد» عملکرد این دفتر در سال گذشته با موضوع حفظ حریم خطوط انتقال و فوق‌توزیع را تشریح کرد.
سامعی، بیان کرد: به دلیل محوریت دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات در راستای رعایت حقوق شهروندی با موضوع فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی به شهروندان در حوزه حریم خطوط انتقال و فوق‌توزیع برق و لزوم رعایت آن توسط مالکین، سال گذشته اقدامات شاخصی انجام شد که مورد تقدیر توانیر قرار گرفت.
وی، مکاتبه با استانداری یزد به منظور ابلاغ تصویب‌نامه حریم خطوط هوایی و توزیع نیروی برق مصوبه ۱۳۹۴ هیأت وزیران در راستای آگاهی‌بخشی به تمام دستگاه‌های اداری و اجرایی استان و الزام کلیه ادارات به استفاده از سامانه استعلام حریم شرکت برق منطقه‌ای یزد، را اقدامی انجام شده و ضروری برشمرد.
سامعی به مکاتبه به صورت خاص با شهرداری‌های استان و ادارات ثبت اسناد و املاک، منابع طبیعی و راه و شهرسازی استان مبنی بر لزوم اخذ استعلام قبل از صدور سند مالکیت و واگذاری زمین یا تغییر کاربری اراضی از شرکت برق منطقه‌ای یزد اشاره کرد و گفت: این اقدام هرچند موجب افزایش حجم پاسخگویی به استعلامات شد اما اثرات بسیار خوبی در حفظ حریم خطوط و تأسیسات و پایداری شبکه برق داشته است.
وی، به‌روزرسانی نقشه‌های GIS در سامانه کاداستر استان همچنین استفاده از ظرفیت تفاهم‌نامه ثبتی همکاری بین شرکت برق منطقه‌ای و اداره کل ثبت اسناد استان به منظور پردازش لایه‌های حریم و مسیر خطوط انتقال نیرو در سامانه کاداستر اداره ثبت را از دیگر اقدامات مؤثر در حفاظت از حریم خطوط شرکت برق منطقه‌ای یزد عنوان کرد.
وی، تأکید کرد: در سال گذشته نسبت به تهیه متن و ارسال سه نوبت پیامک به شهروندان با ضمانت اجرای دادگستری استان یزد و یک نوبت ارسال پیامک به مشاورین املاک با همکاری اتحادیه صنف املاک استان اقدام شد.
سامعی ضمن اشاره به چاپ و نصب بنر در مناطقی که خطوط انتقال قدیمی با توسعه شهری در مناطق مسکونی قرار گرفته و احتمال نقض حریم بیشتر است، افزود: با این اقدام و درج شماره تماس دفتر حقوقی در متن بنر، نتیجه حاصله از این قرار است که تعدادی از شهروندان، مالکین و مجاورین واقع در حریم خطوط با مراجعه حضوری یا تماس تلفنی نسبت به ممنوعیت‌های قانونی حریم خطوط فشارقوی مطلع شده‌اند و این اقدام، اثربخشی زیادی در پیشگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی در حریم قانونی و کاهش موارد نقض حریم داشته است.
سرپرست دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایت شرکت برق منطقه‌ای یزد، چاپ تراکت با عنوان ‹‹نیم نگاهی به ضوابط حریم خطوط انتقال و فوق‌توزیع برق›› و توزیع در نمایشگاه هفته پژوهش استان را از اقدامات مناسب در این زمینه برشمرد.
همچنین استفاده از بیلبوردهای شهری از دیگر اقدامات دفتر حقوقی است که اطلاع‌رسانی موضوع حریم در تعامل با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد محقق شده است.
وی در ادامه، به برگزاری جلسات مدیریتی با رئیس کل دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و فرماندهی انتظامی استان، نهادهای امنیتی و اداری و غیره با هدف آگاه‌سازی و جلب مشارکت و همراهی بیشتر مقامات استان اشاره و تأکید کرد: این مهم به صورت دوره‌ای انجام می‌شود.
وی رویکرد تعامل با مالکان را در اولویت دانست و افزود: در صورتی که ساخت و سازهایی بدون رعایت فاصله قانونی حریم انجام شود اولویت ما تعامل با مالکان است به طوری که در موارد بسیاری، مالکین اراضی و املاک پس از آگاهی از وضعیت حریم خطوط و ضوابط حاکم همچنین به منظور پیشگیری از بروز خطرات جانی و مالی، اقدام به تخریب سازه و آزادسازی مسیر خط نموده‌اند و در مواردی که تعامل کارساز نبوده، با اخذ دستور دادستانی و با حضور مأمورین کلانتری نسبت به اجرای دستور مقام قضایی اقدام شده است.
سرپرست دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایت شرکت برق منطقه‌ای یزد، نتایج حاصل از این اقدامات که در راستای انجام وظایف قانونی محوله صورت گرفته را ارتقای معلومات عمومی شهروندان، پیشگیری از نقض حریم خطوط انتقال برق، کمک به بهره‌برداری بهتر از تأسیسات برق و کاهش معضلات حقوقی حریم قانونی خطوط برشمرد.