تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

مصرف ۴۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان/

مصرف ۴۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان/
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد در میزگرد ایسنا مطرح کرد: مصرف ۴۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان/ لزوم اجرای قوانین بهینه‌سازی انرژی در ساختمان‌های استان یزد

میزگردخبرگزاری ایسنا با حضور مسئولان و کارشناسان استان و نمایندگان دستگاه‌های خدمات رسان حوزه انرژی و آب در استان یزد با موضوع سرمایش و گرمایش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد این نشست با توجه به وضعیت حساس انرژی برق، گاز و آب خصوصا بحران آنها در تابستان و زمستان سال ۱۴۰۰، با حضور مسئولان و نمایندگان شرکت‌های برق منطقه‌‌ای، آب منطقه‌‌ای، توزیع نیروی برق، آب و فاضلاب، شرکت گاز، شهرداری، نظام مهندسی ساختمان و مدیریت بحران استانداری یزد برگزار و به اهمیت صرفه جویی و بهینه سازی انرژی در کنار اقدامات توسعه‌‌ای و زیرساختی دولت و همچنین اجرای ﻣﻘﺮرات ﻣﻠّﻲ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی تاکید شد.

پیشگیری از بروز بحران انرژی، اولویت نخست مدیریت بحران استان یزد

محمدعلی ملک‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد تداوم شیوه کنونی مصرف انرژی را با اشاره به محدودیت‌های منابع انرژی بر اساس خشکسالی‌های ۱۷ سال اخیر استان یزد، وضعیت خطرناک دانست و تصریح کرد: هر ساله موضوع سازگاری با شرایط اقلیمی و کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی در موارد متعدد مطرح می‌شود اما متاسفانه توجه چندانی به این امر نشده و به گذر زمان، وضعیت بحرانی‌تر می‌شود.

وی ضمن اشاره به برگزاری هفت نشست کارگروه انرژی در چند ماهه اخیر در استان یزد خاطرنشان کرد: نخستین اولویت مدیریت بحران استان یزد، پیشگیری از بروز بحران انرژی در استان است.

وی همچنین با بیان این که مصرف انرژی خانگی به مراتب کمتر از سایر بخش‌ها است خاطرنشان کرد: خوشبختانه بخش خانگی همواره با سیاست‌های بهینه سازی انرژی همراه است و صرفه جویی اندک در بخش‌های صنعت و کشاورزی نیز می‌تواند بسیاری از مشکلات فعلی حوزه انرژی را در کوتاه مدت برطرف کند.

ملک‌زاده همچنین ارزان بودن انرژی در کشور بر اساس معیار‌ها و سیاستگذاری‌های دولت را عاملی دانست که موجب شده تا مقوله بهینه سازی مصرف انرژی هیچگاه به عنوان دغدغه مصرف کنندگان نباشد و همچنین صرفه‌جویی در بخش‌های صنعتی نیز به همین دلیل، برای صاحبان صنایع چندان مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه عمده سرمایه گذاری انجام شده در بخش فرهنگ سازی نیز به بخش خانگی متمرکز است، لزوم فرهنگ سازی در سایر بخش‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: می‌بایست با تدابیر لازم، برای صرفه‌جویی انرژی به تمامی بخش‌ها انگیزه داد.

بهینه سازی مصرف انرژی، ضرورت کاهش ناترازی انرژی در شرایط کنونی

ابوالفضل اسدی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، در ادامه با اشاره به ناترازی ۱۴ هزار مگاواتی انرژی برق در تابستان ۱۴۰۰ و ناترازی ۱۵۴ میلیون مترمکعبی گاز در زمستان سال جاری افزود: در صورت تداوم این روند، ایران به وارد کننده انرژی در آینده تبدیل خواهد شد که می‌بایست با همکاری و تلاش متولیان تامین انرژی کشور برای توسعه زیرساخت‌ها در این بخش، مصرف کنندگان نیز بیش از پیش به مصرف بهینه انرژی ترغیب شده و روی آورند.

وی همچنین افزود: با توجه به صنعتی بودن استان یزد، حدود ۷۵ درصد انرژی برق استان در حوزه صنایع، ۷ درصد در بخش کشاورزی، ۱۱ درصد در بخش خانگی و مابقی نیز در سایر بخش‌ها مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: میزان مصرف انرژی در کشور‌های پیشرفته ۳۰ کیلووات به ازای هر متر مربع و میانگین جهانی آن ۸۰ کیلووات است که متاسفانه این عدد در کشور ایران به حدود ۳۰۰ کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع می‌رسد که لزوم توجه به بهینه سازی مصرف و افزایش نرخ بهره وری در کشور را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشترکین خانگی یکی از بخش‌های مهم مصرف کننده انرژی در کشور هستند، مصرف ۴۰ تا ۴۵ درصدی انرژی کشور در این بخش را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: در راستای مصرف بهینه انرژی در این بخش تاکنون قوانین و مقررات مختلفی از جمله مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان با موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مبحث ۲۲ ساختمان با موضوع طول عمر مفید ساختمان برای مراقبت و نگهداری از آن و همچنین موضوع برچسب انرژی در ساختمان‌ها به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: با وجود گذشت حدود ۱۶ سال از تصویب قانون مبحث ۱۹ انرژی، این قانون هنوز به طور جامع عملیاتی نشده و با توجه به نزدیک بودن افزایش تعرفه انرژی برای مصرف کنندگان پر مصرف توسط دولت، باید با ارائه آموزش و راهکار‌های بهینه‌سازی در راستای کاهش فشار اقتصادی به مردم تلاش کرد.

اسدی با بیان اینکه افزایش تعرفه برق خانگی از ابتدای بهمن ماه سال جاری اجرا خواهد شد، افزود: امیدواریم با افزایش تعرفه برای مصرف‌کنندگان بالاتر از الگوی مصرف، انگیزه بخشی به مشترکان پرمصرف جهت روی آوردن به بهره‌وری بیشتر را شاهد باشیم.

لزوم اجرای اقدامات بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های پرمصرف استان

محمدرضا عزیزی نماینده شرکت آب منطقه‌‌ای یزد نیز با تاکید به اهمیت در اولویت قرار گرفتن مصرف انرژی در بخش‌‌هایی که بیشترین سهم را دارند خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد که باید راهکار‌های بهینه سازی در این بخش مورد اهتمام قرار گیرد.

حسین فتوحی معاون مالی و پشتیبانی شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز در ادامه ارائه راهکار برای مصرف بهینه انرژی و آب در بخش‌های صنعت و کشاورزی را اولویتی مهم برشمرد و گفت: با توجه به اینکه نباید تنها مردم و مصرف‌کنندگان خانگی تحت فشار قرار گیرند، پرهیز از سیاست‌گذاری‌های نامطلوب مسئولان و تصمیم‌گیری‌های نامتناسب آنان با وجود محدودیت‌های منابع آب و انرژی؛ باید مورد توجه قرار گیرد.

کاهش مصرف چشمگیر آب و برق منازل با راهکاری ساده و کم هزینه

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در این رابطه با اشاره به همکاری موثر بخش صنعت در گذر از پیک بار تابستان ۱۴۰۰ افزود: با همکاری صنایع استان، مصرف انرژی برق مورد نیاز امسال استان برای گذر از پیک بار، از ۱۸۰۰ مگاوات به ۱۱۰۰ مگاوات کاهش یافت و این کاهش، کمترین خاموشی را متوجه بخش خانگی ساخت.

وی بهترین وسیله سرمایشی متناسب با اقلیم استان یزد را کولر آبی عنوان کرده و ضمن هشدار بابت افزایش کولر‌های گازی و چیلر‌های با مصرف بالای برق در استان اظهار داشت: در تابستان ۱۴۰۰، با مبلغی اندک در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در کولر‌های آبی و تنها با تعویض پوشال، نصب سایه‌بان و روغنکاری کولر‌های یک‌هزار منزل در مناطق کمتر برخوردار شهر یزد، کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب و ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف برق در این منازل اتفاق افتاد.

کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصدی مصرف گاز موتورخانه‌های ساختمان‌ها توسط شرکت گاز استان یزد

نوح معظمی رئیس بهینه سازی مصرف گاز شرکت گاز استان یزد نیز در این نشست، رکورد زنی مصرف گاز کشور در بخش خانگی در هفته گذشته را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: عایق کاری و سرویس مشعل و نصب رسوب‌گیر موتورخانه‌ها از جمله اقدامات شرکت گاز استان بوده که در راستای اجرای طرح بهینه‌سازی رایگان موتور خانه‌ها و با رویکرد مجتمع‌های مسکونی صورت گرفته و موجب کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصدی مصرف گاز در این بخش‌ها شده است.

وی قیمت پایین عرضه گاز را مهم‌ترین مشکل در زمینه مصرف بالای انرژی عنوان کرد و افزود: در صورت شاخص‌سازی مصرف انرژی حامل‌های انرژی همانند قیمت بنزین، مردم به سمت مصرف بهینه سوق خواهند یافت.

ساخت و ساز‌های غیرمجاز، عامل مهم عدم اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

مهدی پهلوانی دبیر کمیته روشنایی و منظر شهری و نماینده شهرداری یزد نیز در ادامه این میزگرد، اهتمام لازم به معماری ساختمان از جمله نصب در و پنجره‌های دوجداره و عایق کاری دیوار‌ها و سقف، توجه به اصول الکتریکی ساختمان مانند استفاده از وسایل و روشنایی کم مصرف و توجه به مسائل مکانیکی ساختمان مانند موتورخانه‌ها را سه موضوع مهم در راستای مصرف انرژی در ساختمان‌ها عنوان کرد و افزود: نصب موتور خانه‌ها و سایر تاسیسات در کلیه ساختمان‌ها باید متناسب با طراحی ساختمان باشد.

وی در تشریح اقدامات شهرداری یزد در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی خاطرنشان کرد: جایگزین کردن لامپ‌های LED به جای وسایل روشنایی معمول در ۷۰ کیلومتر از معابر شهری و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های شهرداری برخی از این موارد است.

وی با بیان این که حوزه شهرسازی شهرداری‌ها عمدتاً بر رعایت مبحث ۱۹ در ساختمان‌ها نظارت دارند، گفت: البته این موضوع منوط به ساخت و سازهای دارای پروانه است ولی متاسفانه در یزد عمده ساخت و سازها به صورت غیرمجاز ساخته می‌شود لذا باید ابتدا مردم را به ساخت و سازهای مجاز ترغیب کنیم.

بهینه سازی انرژی ساختمان، نوعی سرمایه گذاری است

محمدرضا یاوری معاون مدیریت بحران استانداری یزد در ادامه این میزگرد بر اهمیت آموزش و اطلاع رسانی در زمینه مدیریت مصرف انرژی ساختمان‌ها از سوی متولیان امر تاکید کرد و با ابراز خرسندی از همراهی مردم در این زمینه، نظارت ناظران نظام مهندسی در بخش‌های مختلف مباحث ساختمانی را در زمینه ساخت و ساز‌های مجاز، مهم و موثر برشمرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد از ساختمان‌ها در حال بهره‌برداری و حدود ۱۰ درصد در حال ساخت‌وساز هستند ادامه داد: باید اطلاع رسانی صحیح برای مالکان ساختمان‌های در حال احداث صورت گیرد تا این مالکان بدانند هزینه کردن در این بخش نیز مانند بیمه منازل، نوعی سرمایه‌گذاری است.

۴ میلیون واحد مسکن ملی، هدفی مهم برای اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

محمد فاتحی قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز ضمن تشریح اقدامات انجام شده در زمینه سازگاری با کم آبی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در پی تنش‌های آبی و بخش انرژی خاطرنشان کرد: در این راستا ضمن برگزاری جلسات ماهانه، ساز و کار‌های خوبی در این خصوص تعریف شده و تکالیف کاملا مشخص است.

وی ضمن اشاره به نصب لوازم کاهنده مصرف در تمامی دستگاه‌های شهر یزد، اهتمام به این موضوع از سوی دستگاه‌های استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: این امر علاوه بر کاهش هزینه‌ها و بهینه سازی مصرف، موجب انگیزه بخشی به مردم نیز خواهد شد.

وی ضمن ابراز نارضایتی از عدم انسجام دستگاه‌های دولتی در خصوص نصب سایبان کولر، ساخت چهار میلیون واحد مسکن ملی در کشور را موضوعی مهم عنوان کرد و خواستار ورود جدی دستگاه‌های متولی، برای اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان شد.

غیراستاندارد و فاقد کارآیی بودن بسیاری از تجهیزات کاهنده مصرف آب در ساختمان‌ها

سیاوش پاکدل مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه شبکه توزیع شرکت آب و فاضلاب استان یزد، عدم نظارت بر اجرای لوله‌کشی‌های آب ساختمان‌ها و تاسیسات را از مهم‌ترین علل بروز مشکلات و نشتی در بخش تاسیسات آبی ساختمان‌ها برشمرد.

وی همچنین بسیاری از لوازم کاهنده مصرف آب را غیر استاندارد و فاقد کارایی لازم عنوان کرد و گفت: بسیاری از سردوش‌های کاهنده مصرف و همچنین پرلاتور‌های مورد استفاده در شیر‌های کاهنده مصرف به دلیل نداشتن کارایی لازم، صرفا جریان آب را کاهش می‌دهند که این موضوع ضرورت ورود جدی سازمان استاندارد به این حوزه را نشان می‌دهد.

پاکدل تعداد کولر‌های آبی استان یزد را بالغ بر ۵۵۰ هزار دستگاه عنوان کرد و ضمن اشاره به مصرف بیش از ۵۰ مترمکعبی سالانه این کولر‌ها خاطرنشان کرد: متاسفانه تیرگی رنگ عمده کولر‌های آبی، باعث کاهش کارآیی آن‌ها شده و رنگ این کولر‌ها باید روشن باشد.

این مقام مسئول همچنین ضمن تاکید بر نصب سایه‌بان بر روی کولر‌های آبی ادامه داد: این سایه‌بان‌ها بین ۱٫۵ تا ۲ درجه در خنکی کولر اثرگذار بوده و مصرف آب در این وسایل سرمایشی را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌کاهد که در صورتی که تمامی کولر‌های بخش شهری یزد سایه‌بان داشته باشند، به میزان آبدهی ۱۱ حلقه چاه معادل ۲۲۰ لیتر آب در ثانیه به هنگام پیک مصرف آب کمک خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت توجه به موضوع آب‌چرخانی و تصفیه آب خاکستری با توجه به هزینه‌های اندک تاسیسات مورد نیاز به ویژه در مجتمع‌های مسکونی افزود: چیلر‌های تبخیری با مصرف ۱۵ تا ۲۰ متر مکعب آب در شبانه‌روز، به هیچ وجه مناسب شرایط اقلیمی استان یزد نیستند.

نبود ضمانت اجرایی برای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

محمدعلی صباغی دبیر کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز با بیان اینکه بر اساس آخرین ارزیابی‌های وزارت نیرو ۴۰ تا ۴۵ درصد از مصرف انرژی اعم از آب، برق و گاز مربوط به بخش خانگی است، عنوان کرد: مبحث ۱۹ ساختمان یک قانون جامع و فنی در موضوع مصرف انرژی است ولی متاسفانه ضمانت اجرایی لازم را ندارد.

وی ضمن اشاره به احداث بسیاری از ساختمان‌ها در استان به صورت غیرمجاز، به تشدید نظارت‌های سختگیرانه تاکید کرد و افزود: خوشبختانه مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان به صورت مداوم از آموزش‌های لازم بهره‌مند شده و برخی از ساختمان‌های استان نیز از سوی این سازمان موظف به تکمیل چک‌لیست انرژی شده‌اند.

صباغی همچنین با تاکید بر لزوم اختصاص عاملی بازدارنده و قوی از سوی اداره راه و شهرسازی در این بخش یادآور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان مشاوره رایگان برای مالکان ساختمان را در نظر گرفته و مالکان نیز باید نسبت به برخی اقدامات کم‌هزینه در این حوزه آگاه شوند.

نظارت جدی‌تر بر رعایت مباحث بهینه‌سازی انرژی در ساختمان‌های در حال ساخت و در حال بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در نهایت با اشاره به اینکه در حوزه ادارات دولتی، دستگاه‌های اجرایی متولی باید ضمن پایش مصرف گاز، برق و آب ادارات، دستورالعمل‌های مربوطه را به این دستگاه‌ها یادآوری کرده و باعث شوند که ۲۰ درصد از مصرف انرژی دستگاه‌های دولتی از محل انرژی خورشیدی تامین شود.

وی با بیان این که در حال حاضر دو دسته ساختمان در حال ساخت و ساختمان در حال بهره‌برداری داریم، گفت: ساختمان‌های در حال ساخت باید موظف به رعایت مباحث مربوطه از جمله مقرارت ۱۹ ساختمان شوند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد همچنین ضمن اشاره به اینکه ۹۰ درصد از ساختمان‌های در حال ساخت به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شوند، پیشنهاد کرد که با توجه به تعهدات اخذ شده در زمینه مقاوم‌سازی از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰، در هنگام مراجعه رعایت مقررات ساختمان در حوزه انرژی نیز مورد تعهد مالک قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان باید علاوه بر ساختمان‌های ج و د، ساختمان‌های ب و ساختمان‌های بالای ۲۰۰ متر مربع را موظف به تکمیل چک لیست انرژی کند و ضمن اهتمام شهرداری به گزارش‌های نظام مهندسی، سازمان راه و شهرسازی نیز در نظارت عالیه به این بخش‌ها جدی‌تر عمل کند.

اسدی با بیان اینکه ۷۰ درصد از مصرف گاز به بخش خانگی اختصاص دارد افزود: متاسفانه در طرح اقدام ملی مسکن، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و ملزومات حوزه انرژی در نظر گرفته نشده است که البته پیشنهاد‌های لازم در این زمینه به راه و شهرسازی ارائه شده است.

وی ضمن تاکید به پرداختن جدی‌تر به مقوله آموزش به مردم در زمینه راهکار‌های صرفه جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی افزود: دستگاه‌های مربوطه می‌توانند با همکاری یکدیگر در زمینه ارائه خدمات رایگان به مناطق محروم و سایر بخش‌ها با مشارکت مردم، به بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان نمونه با سرویس کاری کولر‌های آبی اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در پایان با بیان اینکه در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی از سایر جوامع جهان عقب هستیم، هرگونه تلاش در این زمینه را گامی موثر و رو به جلو عنوان کرد.