تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

بازدید معاونان شرکت برق منطقه‌ای یزد از پروژه ساخت «مهمانسرای سبز»

بازدید معاونان شرکت برق منطقه‌ای یزد از پروژه ساخت «مهمانسرای سبز»
بازدید معاونان شرکت برق منطقه‌ای یزد از پروژه ساخت «مهمانسرای سبز»

جمعی از معاونان و مدیران شرکت برق منطقه‌ای یزد از مراحل پیشرفت کار اولین پروژه پژوهشی ساخت «مهمانسرای سبز» بازدید کردند.

امیر شریف‌یزدی مجری طرح پژوهش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد در این دیدار با اشاره به این‌که از اهداف مرکز پژوهش‌های خورشیدی در برق منطقه‌ای یزد، توسعه، ترویج و فناوری پسیو انرژی خورشیدی به‌ویژه در مناطق گرم و خشک است؛ افزود: در پروژه مهمانسرای سبز با رعایت جهت تابش خورشید در زمستان برای ذخیره‌سازی انرژی و همچنین سایه مناسب تابستان برای سرمایش استفاده می‌شود و همچنین از شرایط زمین برای سرمایش طبیعی و تهویه، مشابه معماری قدیم استفاده شود.

وی تصریح کرد: اجرای ساختمان این پروژه با اعتبار مشترک ۱۲۰۰ میلیون ریالی شرکت برق منطقه­ای و دانشگاه یزد انجام می‌شود که تاکنون بیش از ۷۰ درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

سید محمدحسین آیت‌اللهی از اساتید دانشگاه یزد و مجری و محقق پروژه پژوهشی خانه زمین پناه در یزد نیز در این بازدید، این پروژه را مطابق با معیارهای رهبری انرژی و طراحی محیطی (لید) دانست و گفت: این معیارها با محوریت کم‌هزینه بودن و زمین پناه بودن است.

وی کمبود انجام چنین پروژه‌ای را در کشور کاملا مشهود دانست و ساخت این نمونه را‌ با رویکردی پژوهشی با ارزیابی مفهومی، فنی و مباحث انرژی بیان کرد و افزود: این پروژه جزو نمونه‌هایی است که با عنوان مهمانسرای سبز به‌صورت واقعی ساخته‌شده است و برای انجام آن یک تیم ۱۵ نفره دانشجویی و ۳۰ همکار علمی اعم از مهندسان سازه، مکانیک و معمار همکاری داشته اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این پروژه از تابش خورشید برای ذخیره‌سازی و توزیع مناسب با کنترل‌های لازم استفاده می‌شود تا این‌که انرژی از ساختمان خارج نگردد و همچنین از شرایط زمین برای سرمایش طبیعی و تهویه، مشابه معماری قدیم استفاده شود.

دکتر آیت‌اللهی اظهار داشت: در شهرسازی جدید، جهت رو به جنوب جغرافیایی معمولا رعایت نمی شود که رعایت این موضوع نزدیک به ۲۰% در کاهش مصرف انرژی گرمایش و سرمایش و نور مصنوعی تاثیر دارد.

وی افزود: در فرآیند استخراج، حمل‌ونقل و اجرا، همانند نیاکان ما از بومی‌ترین مصالح، استفاده می‌‌شود تا انرژی کمتری مصرف گردد و اکنون نیز در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی این‌گونه معماری با خاک رایج است و دارای کمترین هزینه ساخت می‌باشد.

آیت اللهی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تیم­سازی، کسب تجربه و همکاری صورت گرفته مهندسین سازه، عمران، مکانیک و برق در این پروژه، شاهد گسترش این نوع معماری در استان و کشور باشیم.