تازه ترین مطالب

آخرین دیدگاهها

درخواست از مردم برای همکاری در مدیریت مصرف برق

درخواست از مردم برای همکاری در مدیریت مصرف برق
مدیرعامل برق منطقه‌‌ای یزد در سخنرانی پیش از خطبه­‌های نمازجمعه یزد عنوان کرد: درخواست از مردم برای همکاری در مدیریت مصرف برق

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در سخنرانی پیش از خطبه­‌های نمازجمعه یزد از مردم خواست در زمینه مدیریت مصرف برق با این صنعت همکاری نمایند.

ابوالفضل اسدی در سخنرانی پیش از خطبه­‌های نمازجمعه شهر یزد، رسالت شرکت برق منطقه‌‌ای یزد را انتقال انرژی الکتریکی نیروگاه‌ها به شرکت توزیع و مشترکان بزرگ استان از طریق شبکه‌های انتقال و فوق‌توزیع و تبادل برق با استان‌های همجوار دانست و گفت: استان یزد در زمینه تولید انرژی برق دارای ۵ نیروگاه بزرگ حرارتی با ظرفیت ۲۵۶۰ مگاوات، ۱۹ نیروگاه تولید پراکنده یا مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۶۷ مگاوات و ۷ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۵۸٫۵ مگاوات است.

وی ارتباط و تبادل انرژی با استان‌های اصفهان، کرمان، فارس و خراسان را از جمله اقدامات انجام شده برای پایداری بیشتر شبکه برق عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه توانستیم با توسعه، نگهداری و تعمیرات مستمر حتی در شرایط قرنطینه و کرونا، آمادگی شبکه را حفظ کرده و به برکت همت، دانش و زحمات فرزندان شما که در صنعت برق استان شاغل هستند، خاموشی مردم در استان حدود یک دهم متوسط کشوری بوده و دارای رتبه برتر هستیم.

اسدی استان یزد را با مصرف بیش از ۷۵ درصد در بخش صنعت و ۷ درصد در بخش کشاورزی، استانی صنعتی دانست و افزود: این استان بیشترین سهم را در زمینه مصرف مولد و اشتغال دارد و از استان‌های برتر کشور است.

وی همچنین افزایش بار در ایام گرم سال را از چالش‌های صنعت برق استان دانست و خاطرنشان کرد: در ۸ ماه سال، روند معمولی بار را شاهد هستیم اما به محض گرم شدن هوا، مصرف انرژی از میزان انتظار بالاتر می‌رود که یک پیک در روز از ساعت ۱۲ تا ۱۸ به خاطر بارهای سرمایشی در تابستان داریم و یک پیک در شب که به خاطر بار سرمایشی و روشنایی از ساعت ۲۰ تا ۲۴، و چند سالی است پیک روز بیشتر از شب است.

وی ادامه داد: مصرف انرژی الکتریکی کل کشور حدود ۵۸ هزار مگاوات است که این عدد در زمستان به ۳۵ هزار مگاوات می‌رسد و این موضوع نشان دهنده اینست که حدود ۲۳ هزار مگاوات از بار مصرفی کشور بار سرمایشی است و تنها برای ۵۰۰ ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سایر اوقات سال بدون استفاده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در ادامه توسعه صنعت برق را زمان‌بر و با هزینه بسیار بالا دانست و تصریح کرد: برای تولید هر کیلووات ساعت برق، یک چهارم لیتر گازوییل و دو لیتر آب در تابستان مورد نیاز است و با توجه به محدودیت منابع، سوخت و آب و هزینه بالای احداث نیروگاه، باید به فکر بهینه‌سازی انرژی و مدیریت مصرف برق باشیم.

اسدی همچنین تشویق مردم، صنایع و کشاورزان برای مدیریت مصرف را امری مهم برشمرد و افزود: باید برای اصلاح الگوی مصرف به مردم، کشاورزان و صنایع استان انگیزه دهیم و در همین راستا در سال گذشته شرکت برق منطقه‌‌ای ۱۴۰ میلیارد ریال به مشترکین صنعتی خود پاداش داده است.

این مقام مسئول در صنعت برق با اشاره به اینکه مشترکین خانگی با ۱۰ درصد صرفه‌جویی، مشمول ۲۰ درصد کاهش هزینه قبض برق شده و با ۲۰ درصد کاهش مصرف، ۳۵ درصد از صورت‌حساب برق آنها کاهش پیدا خواهد کرد؛ تخصیص پاداش به کشاورزان را نیز یادآور شد و افزود: کشاورزان با خاموش کردن موتور چاه آب کشاورزی خود از ساعت ۱۲ الی ۱۶ از تاریخ ۱۵خرداد تا ۱۵ شهریور، از پرداخت قبوض برق مصرفی در کل تابستان معاف شده و هزینه برق مصرفی آنها رایگان می‌شود.

وی رعایت الگوی مصرف برق در ادارات را برای ارائه الگوی بهینه مصرف به کارکنان و ارباب رجوع، عاملی بسیار مهم و موثر در راستای گذر موفق و بدون قطعی از پیک بار سال ۹۹ دانست و اجرای تمامی راهکار‌های موجود از جمله ورود دیزل به مدار از ساعت ۱۲ و خروج بار سرمایشی به محض اتمام ساعت اداری، در برق منطقه‌‌ای یزد خبر داد.

این مقام مسئول در صنعت برق استان همچنین با اشاره به رایگان بودن برق مدارس و مساجد، ابراز امیدواری کرد تا با رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف برق، بتوانیم الگویی مناسب برای دانش‌آموزان و شرکت کنندگان در مراسم مذهبی باشیم.

دکتر اسدی همچنین برخی راهکار‌های کم هزینه و بدون هزینه کاهش مصرف برق را برای شرکت‌کنندگان در نمازجمعه برشمرد که از جمله این راهکار‌ها می‌توان به عدم استفاده از وسایل سرمایشی و روشنایی در مواقع غیر ضروری، استفاده از وسایل برقی پر مصرف از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح، تنظیم دمای ساختمان بر روی ۲۵ درجه، استفاده از نور طبیعی خورشید در هنگام روز، تعویض پوشال و تسمه کولر، عایق‌کاری کانال کولر و نصب سایه‌بان برای کولر اشاره کرد.

وی این راهکارها و سایر راهکارهای مشابه را بدون هزینه یا خیلی کم‌هزینه دانست که به کمک آن به راحتی ۱۰ تا ۲۰ درصد از مصرف برق کم شده که ضمن کمک به شبکه برق استان، مشمول پاداش نیز بوده و هزینه قبض تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

نصب حصیر یا توری برای جلوگیری از تابش نور مستقیم به ساختمان و گرم شدن آن، استفاده از لامپ ال‌‌ای دی، استفاده از وسایل برقی پربازده، عایق‌کاری ساختمان و استفاده از پنجره‌های دوجداره نیز از دیگر راهکار‌های کاهش مصرف برق هستند که مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد به آن‌ها اشاره کرد.